Hartverscheurend mooi

Iedereen vertelt Emmy wie ze moet zijn: stil, gehoorzaam, betrouwbaar… Niet mooi en zelfverzekerd zoals haar zus Maddie, en al zeker niet verslaafd zoals haar broer Joey. Maar alles verandert voorgoed wanneer ze betrokken raakt bij een tragisch ongeluk. Durft Emmy eindelijk te laten zien wie ze echt is?

‘You’d be home now’ is een prachtig, hartverscheurend boek dat ik heb verslonden. Ik had het dan ook in een mum van tijd uitgelezen. Zodra je in dit verhaal stapt, word je meegesleept in de intense en hartbrekende gevoelens van Emory. Het verhaal wordt vanuit haar perspectief verteld.

Dit boek behandelt heftige onderwerpen: een beschadigd gezin, de heftigheid van de middelbare school en van verwachtingen, maar het gaat vooral over verslaving. Het leven van Emory staat in het teken van haar aan drugs verslaafde broer. Het is pijnlijk, maar tegelijkertijd ook mooi hoe Emmy met de hele situatie omgaat.

Op een bijna poëtische manier heeft Glasgow bovendien een realistisch verhaal neergezet. De personages voelen echt aan en hun gevoelens zijn tastbaar omdat ze zo intens zijn. Ik voelde echt oprecht mee met Emmy: hoe ze haar broer wil helpen, maar tegelijkertijd zichzelf wil ontdekken. Als 16-jarige heeft ze heel wat zorgen. Gelukkig kon ze rekenen op de steun van enkele nevenpersonages: Liza, Daniel, Jeremy…

Door de intensiteit van de emoties die door dit boek worden opgeroepen, kon ik ook gewoon niet stoppen met lezen. Ik zat in een rollercoaster en die mocht echt niet stoppen met rijden tot ik wist hoe het zou aflopen. Kathleen Glasgow weet telkens personages te creëren die me bij blijven, want Emmy is een personage waaraan ik ongetwijfeld nog veel zal denken… En ik hoop dat het goed met haar gaat. De ontwikkeling die ze door het verhaal heen maakte, is erg mooi neergezet. Bovendien zijn er ook nog andere personages die een mooie ontwikkeling doormaakten.

Kort samengevat: Dit boek is een aanrader! De personages, de emoties en het verhaal zijn heel realistisch. Daardoor kon ik niet stoppen met lezen. Het was een rollercoaster van emoties. Neem dus zeker zakdoekjes bij de hand, want je hebt ze nodig!

Ik mocht dit boek lezen in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van De Boeken Recensent