Smelten bij dit feelgoodverhaal is gegarandeerd!

debibvanlouise 21 augustus 2024
Marijke Vos is een echte duizendpoot: ze is auteur, vertaler en schrijfdocent, maar daarnaast schildert ze ook. Ze verwent haar fans met haar nieuwste boek 'Als ik jou was'.

Korte inhoud
Maudy runt een ijssalon in een Goois dorp. Met veel liefde probeert ze haar klanten te verwennen met de zoetste creaties. Ondanks de financiële moeilijkheden geniet Maudy van haar job, al stoort er haar iets: de blauwe auto die altijd op haar parkeerplek staat. De eigenaar van de wagen is makelaar Wout, zijn kantoor bevindt zich tegenover Maudy’s ijssalon. Het gedoe over de parkeerplaats is voor hem een futiliteit, hij heeft wel andere zaken aan zijn hoofd. Wanneer Maudy het probleem bij hem wil aankaarten, is voor hem de maat vol. De ruzie tussen de twee ontaardt in een deal: twee weken ruilen van job. Zo moeilijk kan het niet zijn. Toch?

Oordeel
Marijke Vos neemt ons in haar nieuwste boek mee naar een Goois dorp waar de ijssalon van Maudy en het makelaarskantoor van Wout zich bevinden. De leefwerelden van beide personages zijn dus totaal verschillend, wat het verhaal alleen maar interessanter maakt. In de proloog valt Vos meteen met de deur in huis: Maudy en Wout zullen twee weken ruilen van baan. Als lezer ben je meteen nieuwsgierig waarom ze dat doen. Gelukkig keert Vos even terug in de tijd, namelijk een paar dagen voor de regeling van start gaat. We leren eerst Maudy kennen, daarna Wout. Het boek wordt afwisselend uit die twee perspectieven verteld.

Dat zorgt ervoor dat we van beide personages een compleet beeld krijgen. Hun persoonlijkheden zijn nauwkeurig uitgewerkt, net als hun relaties met hun omgeving. We leren via Maudy Nazarine kennen, die in de ijssalon werkt. Bram is de collega van Wout. Zij blijven het hele verhaal belangrijk, ook als Maudy en Wout van zaak geruild hebben. In beide verhaallijnen van de hoofdpersonages is er voldoende ruimte gemaakt voor hun persoonlijke trauma’s. Waar ze mee worstelen, wordt niet meteen verteld. Zo creëert Vos in haar feelgoodverhaal een stukje (subtiele) spanning, waardoor je constant geboeid blijft. Thema’s als rouw, loslaten en vriendschap komen aan bod. Ook herkenbare, realistische problemen zoals schulden hebben worden niet uit de weg gegaan. Vos bewijst dat ze een kei is in levensechte gevoelens beschrijven. Daardoor zullen veel lezers zich wel in één van de personages herkennen.

Het aantal personages is precies perfect: je bent relatief snel mee wie wie is. Marijke Vos heeft een paar typische karakters gecreëerd die voor de nodige humor zorgen. Je moet vaak hardop lachen. Zo is groenteboer Joop wat opdringerig en zorgt voor wat frustratie, vooral bij Wout. Joop zorgt echter voor een evolutie bij zowel Maudy als Wout. Hij is echt een onmisbaar figuur in het verhaal. Helemaal achteraan in het boek krijgt Joop nog zijn gloriemoment, wat echt een hele fijne extra is.

Verder laat Vos zien dat ze een fantastische schrijver is door aandacht te besteden aan elk detail. We leren iets bij over ijs maken en huizen verkopen, zonder dat we door info overrompeld worden. In haar typische vlotte schrijfstijl heeft Marijke een erg geloofwaardige slow burn romance gecreëerd. Het lijkt bijna onwaarschijnlijk dat Maudy en Wout elkaar ooit leuk zullen vinden. Ze scoort met de originaliteit van hun opbloeiende relatie, want de twee vallen niet op een normale manier voor elkaar. Door te ruilen van baan krijgen ze respect voor elkaar en ieders passie. Dat is een stevige basis voor hun relatie.

Ten slotte geeft Vos haar verhaal nog een extra vleugje Hollands karakter door hier en daar wat typische Nederlandse woorden te gebruiken. Voor Vlaamse lezers kan dat onwennig voelen, maar echt storen doet het niet. Het draagt alleen maar bij aan de sfeer in het boek. ‘Als ik jou was’ is echt zo’n verhaal dat eeuwig mag blijven duren. Helaas komt er wel een einde aan, maar wel eentje dat prima is afgerond met een leuke referentie naar het begin. Marijke Vos, je bent de Queen of Feelgood.

Conclusie
5 sterren
‘Als ik jou was’ is een origineel feelgoodverhaal met veel diepgang. De mooie mix van humor, liefde en vriendschap houdt je enkele uren zoet.

Meer recensies van debibvanlouise