Psychologische spanning ten top

debibvanlouise 02 oktober 2024
De boeken van bestsellerauteur Ruth Ware worden uitgegeven in meer dan 40 landen. De rechten van haar verhalen zijn verkocht voor zowel film als tv. Ook 'Het perfecte stel' biedt veel mogelijkheden voor een verfilming...

Korte inhoud
Acteur Nico overtuigt zijn vriendin Lyla om mee te doen aan een nieuw realityprogramma. Lyla is viroloog en heeft problemen op haar werk, dus daarom geeft ze uiteindelijk toe. De twee reizen samen met vier andere koppels naar een tropisch eiland. De opzet van het programma is eenvoudig: vijf stellen moeten zich alleen op het eiland staande zien te houden. Dan blijkt dat de productie van de show niet helemaal in orde is… Als een tropische storm het contact met de buitenwereld verbreekt, moeten de deelnemers plots écht overleven. De spanningen lopen op en Lyla realiseert zich dat iemand het spel wel heel serieus neemt…

Oordeel
‘Het perfecte stel’ is bijna het overlevingsprogramma ‘Expeditie Robinson’ op papier. In het begin van het boek leren we acteur Nico en viroloog Lyla kennen. De verschillen tussen hen zijn meteen duidelijk. Ruth Ware neemt best een lange aanloop voor het verhaal op het eiland echt begint. We leren alle koppels voor de reis al wat kennen en komen onder andere te weten wat hun beroepen zijn. Die info kan wel veel aanvoelen in het begin en het verteltempo vertraagt daardoor sterk. Na die introductie blijft het aantal personages beperkt en ben je goed mee met elk detail van hun leven. Je beleeft het verhaal door de ogen van Lyla, wat een goeie keuze is aangezien zij erg rationeel naar de hele situatie kijkt.

Ware werkt de belangrijkste karaktertrekjes van haar personages goed uit. Hierdoor creëert ze ruimte voor veel psychologische spanning. De onderlinge verhoudingen worden duidelijk en naarmate het verhaal vordert, is de spanning tussen de personages steeds meer voelbaar. Wat doet het met de gezondheid van een mens als je plots met weinig middelen moet overleven? Hoe verandert het gedrag van mensen als ze in een noodsituatie verkeren? Ware geeft haar personages nog meer diepgang door hen elk een emotioneel rugzakje te geven. Ze hebben in hun leven al te maken gehad met fysieke mishandeling, manipulatie of hebben diabetes. Dat zijn allemaal thema’s die actueel en herkenbaar zijn. Die thema’s verweeft Ware subtiel met waar het in het boek allemaal om draait: overleven op een onbewoond eiland.

Ook al is de psychologische spanning erg goed uitgewerkt, ‘Het perfecte stel’ kon zeker korter verteld worden. Ware slaagt erin om je geboeid te houden door haar verhaal slim de structureren. Er zijn drie delen ‘De stilte’, ‘De storm’ en ‘De afrekening’. In het eerste deel lezen we ook verschillende korte noodoproepen. Zo loodst Ware je door het meer informatieve stuk over de deelnemers. Ze kiest er echter voor om in het tweede deel dagboekfragmenten toe te voegen. Ook hier voel je dat er iets niet klopt, want wat er in het dagboek staat, komt niet altijd overeen met wat in werkelijkheid gebeurd is. Die subtiele keuzes voor spanning op het vlak van inhoud en structuur houden je nieuwsgierig tot het einde.

Door de vlot geschreven hoofdstukken met oog voor detail kan je je zonder veel moeite het eiland voorstellen en besef je hoe het moet zijn als je in zo’n noodsituatie als de personages verkeert. De beperkte setting van het verhaal is zo gedetailleerd uitgewerkt dat je hetzelfde benauwde, radeloze gevoel als Lyla en co krijgt. Het einde is best verrassend, want ook al leek alles duidelijk, toch trakteert Ware haar lezers nog op een plottwist. Jammer genoeg voelt het einde iets te snel afgewerkt, zeker als je het vergelijkt met de rest van het boek. Laat dat je niet afschrikken om het boek te lezen als je van een flinke portie onderhuidse spanning houdt.

Conclusie
3,75 sterren
‘Het perfecte stel’ blinkt uit op het vlak van psychologische spanning. Het boek is geen echte pageturner, maar is zeker origineel met aandacht voor actuele thema’s.

Meer recensies van debibvanlouise