Sterk debuut met oog voor detail en diversiteit

debibvanlouise 10 oktober 2024
Fan van Emily Henry of Alice Oseman? Dan is het debuut van Audrey Adelin ook iets voor jou.

Korte inhoud
Na een moeilijke periode op de middelbare school gaat Ada verder studeren aan de universiteit in Gent. Ze wil dolgraag haar plekje vinden in de grote stad. Dat loopt niet van een leien dakje, want op haar eerste lesdag wordt Ada geconfronteerd met kotsende huisgenoten. Vrienden maken blijkt ook niet zo gemakkelijk. Ze zeggen dat studeren de beste tijd van je leven is, maar klopt dat wel? Ondanks een moeilijke start ontdekt Ada dat er altijd onverwachte dingen op je pad komen…

Oordeel
‘Kleine gelukjes’ is het debuut van de West-Vlaamse Audrey Adelin. Het boek gaat over de 18-jarige Ada die toegepaste taalkunde gaat studeren aan de universiteit in Gent. Voor ze aan haar verhaal begint, geeft Audrey nog iets meer uitleg over het Vlaamse onderwijssysteem, wat heel handig is voor Nederlandse lezers. Daarna start Ada’s verhaal. We volgen haar vanaf de start van haar eerste academiejaar, wat ze behoorlijk eng vindt na een moeilijke periode op de middelbare school. Dat Ada erg gevoelig is, is al snel duidelijk. Ze is heel onzeker en voelt zich vaak onzichtbaar voor de buitenwereld. Als het niet meteen goed gaat in Gent, is Ada dan ook bang voor de toekomst.

Adelin heeft Ada’s karakter heel gedetailleerd en geloofwaardig uitgewerkt. Op een toegankelijke manier raakt ze gevoelige thema’s aan, zoals onzekerheid, eenzaamheid en (sociale) angst. Door Ada wijkt Adelin af van het stereotiepe beeld van de feestvierende studenten. Sommigen fuiven graag of hebben meteen vrienden, maar Adelin heeft hier prima beschreven hoe het voelt als dat niet zo is. Door het ik-perspectief krijgen we een eerlijke en uitgebreide inkijk in Ada’s gedachtegang en kunnen we goed meeleven met haar. Ada maakt heel wat mee, maar evolueert toch langzaam. Ze ontdekt wie en wat ze nodig heeft in haar leven om gelukkiger te worden.

Een extra troef van het boek is de verhaallijn over Ada’s gezin. Haar ouders zijn gescheiden en dat heeft een grote impact gehad op het leven van Ada en haar broers, iets wat ongetwijfeld voor veel lezers herkenbaar zal zijn. Door het te hebben over Ada’s gezinssituatie geeft Adelin haar hoofdpersonage nog meer diepgang. Het evenwicht tussen beide verhaallijnen (Ada’s studentenleven en haar thuissituatie) is prima. Je blijft benieuwd naar elke ontwikkeling in haar leven. Als Ada het moeilijk heeft, vindt ze haar toevlucht in boeken en ook dat aspect heeft de auteur mooi uitgewerkt. Zo is de leesclub die Ada heeft opgericht erg belangrijk in haar leven, je krijgt meteen zin om erbij te horen.

Adelin gaat zelfs nog een stapje verder. Hier en daar voegt ze metaforen toe die perfect passen bij de sfeer van het verhaal (en de leesclub), zoals “Je bent gewoon mijn favoriete boek”. Audrey Adelin heeft echt een uitstekend taalgevoel en besteedt aandacht aan de juiste voornaamwoorden. Haar verhaal zit vol subtiele referenties naar andere boeken, games (Mario Kart) of een liedje van Justin Bieber. Daardoor maakt ze de leefwereld van de personages nog authentieker. Ze zorgt ervoor dat je denkt aan romantische films door quotes toe te voegen die recht uit romcoms lijken te komen, zoals de personages zelf vaak zeggen. Verder vat Adelin elk vlot geschreven hoofdstuk samen in een kort titeltje bovenaan, zoals “Ik weet het: het was te verwachten”. Dat maakt je benieuwd naar wat komen zal en tegelijk passen de titels goed bij wie Ada is.

Ten slotte is ‘Kleine gelukjes’ een boek voor iedereen, je voelt je gewaardeerd door het respect dat Adelin heeft voor jou als lezer. Het verhaal maakt elke vorm van verliefd zijn bespreekbaar, zelfs rouwen om een grootouder en migraineaanvallen komen aan ter sprake. Het einde mocht wel iets beter uitgewerkt worden en misschien ging het verhaal nog meer binnenkomen als de tijdspanne één volledig academiejaar was geweest. Nu is er wel ruimte voor een vervolg, want bijvoorbeeld de verhaallijn over Ada’s thuissituatie is niet waterdicht afgesloten. Audrey Adelin is echt wel in haar doel geslaagd. Ze heeft een boek geschreven dat in elke lezer een klein gelukje plant, het gevoel van “Hé, ik mag mezelf zijn.’

Conclusie
4,5 sterren
‘Kleine gelukjes’ is een herkenbaar verhaal vol leuke, culturele referenties. Het studentenleven wordt erg geloofwaardig weergegeven en Adelin besteedt aandacht aan diversiteit.

Meer recensies van debibvanlouise