De maand oktober zal nooit meer hetzelfde zijn

debibvanlouise 19 oktober 2024
Soren Sveistrup i s de bedenker van het Deense televisiefenomeen 'The Killing'. 'Oktober' is zijn thrillerdebuut. In Vlaanderen en Nederland kende het boek een groot succes met maar liefst 75000 verkochte exemplaren.

Korte inhoud
De eerste dinsdag van oktober is een spannende dag voor Rosa Hartung, de minister van Sociale Zaken. Ze heeft een jaar verlof genomen na de verdwijning van haar twaalfjarige dochter Kristine en keert nu terug naar haar post. Een psychisch gestoorde man heeft de moord op Kristine bekend, maar haar lichaam is nooit gevonden. Op dezelfde dag als Rosa’s terugkeer wordt een jonge vrouw vermoord in haar huis in een buitenwijk van Kopenhagen. Haar hand ontbreekt. Rechercheurs Thulin en Hess vinden op de plaats delict een kastanjepoppetje. Dan wordt er nog een vrouw vermoord. De moordenaar kent geen genade, de tijd dringt…

Oordeel
In het eerste hoofdstuk van ‘Oktober’ is het meteen duidelijk dat dit een gruwelijk verhaal wordt. Soren Sveistrup vertelt over een moordzaak uit 1989 en de details zijn ronduit huiveringwekkend. Hoofdstuk twee speelt zich af in het heden, ook hier sterft iemand, namelijk de jonge moeder Laura Kjaer. Sveistrup trakteert zijn lezers meteen dus op een flinke portie actie en maakt ze benieuwd naar het brein achter deze vreselijke moorden. Na de gruwel leren we Naia Thulin kennen, de rechercheur die de moord op Laura zal onderzoeken. Ze moet samenwerken met Mark Hess, een verbindingsofficier van Europol die verplicht moet werken bij zijn oude afdeling Moordzaken.

In het boek volgen we vooral via Thulin en Hess het onderzoek. We krijgen een uitgebreide inkijk in hun denkwijze en gevoelens. Sveistrup geeft wat details over hun privéleven waardoor de connectie met hen dieper wordt. Ze zijn mensen van vlees en bloed met hun eigen rugzakje, geen keiharde inspecteurs zonder emoties. De dynamiek tussen Thulin en Hess is interessant, soms is de chemie tussen hen voelbaar. De auteur beschrijft hen dus erg gedetailleerd, net als de moordslachtoffers. Ook zij zijn niet zomaar een levenloos lichaam. Voor ze op een gruwelijke manier vermoord worden, schetst Sveistrup nog een kort beeld van hun persoonlijkheid en leven. Onder andere via de slachtoffers brengt de auteur zware thema’s als kindermishandeling en misbruik ter sprake, wat zijn verhaal meer diepgang geeft.

‘Oktober’ is daardoor zeker een heftig boek, maar wel eentje dat Sveistrup met veel zorg heeft vormgegeven. De chronologische structuur met nette tijdsaanduiding is een stevig houvast, waardoor je jezelf niet verliest in de ingenieus verweven verhaallijnen. Een rode draad in het verhaal is minister Rosa Hartung. Wat zij meemaakt, komt constant terug in het boek en als lezer probeer je steeds de spannende puzzel van deze thriller compleet te maken. Er gebeurt voortdurend iets, maar Sveistrup vindt een goed evenwicht. Je krijgt de tijd om op adem te komen na een moord en te helpen mee speuren naar de dader om vervolgens weer overrompeld te worden door een flinke portie gruwel.

Sveistrup weet je op het einde van een heleboel hoofdstukken te verrassen met een mini-cliffhanger. Omdat zijn hoofdstukken aanvoelen als filmscènes en de focus daardoor soms op iemand anders dan Hess en Thulin komt te liggen, wil je voortdurend verder lezen. De spanningsopbouw is over de hele lijn uitstekend. Hij verliest geen enkel detail uit het oog en trakteert je ook nog eens op een heldere uitleg over bepaalde fases in het technische onderzoek (bv. over vingerafdrukken of info over het moordwapen). Je leert ook iets bij over het Deense politiesysteem. Naast gruwelijke details besteedt Sveistrup zeker genoeg aandacht aan zijn taalgebruik, hij raakt je met quotes als “dat verdriet een liefde is die dakloos is geworden.” Het einde is nauwkeurig uitgewerkt en laat zelfs ruimte voor een vervolg. Na dit boek is de maand oktober nooit meer hetzelfde.

Conclusie
5 sterren
‘Oktober’ is een boek dat je gegarandeerd kippenvel bezorgt. Deze thriller is gruwelijk, luguber en genadeloos. Door de sterke spanningsopbouw en gedetailleerde verhaallijnen blijf je geboeid.

Meer recensies van debibvanlouise