Emotioneel pareltje

debibvanlouise 20 oktober 2024
Valerie Vaes is leerkracht en boekblogger. Ze scoorde eerder al met 'De kunst van gelukkig zijn'. 'Onze prachtige puinhoop' is haar tweede boek.

Korte inhoud
Laura is smoorverliefd op Lucas. Ze kan dan ook haar geluk niet op als tijdens hun eerste date blijkt dat de gevoelens wederzijds zijn. Het jonge koppel groeit elke dag dichter naar elkaar toe. Lucas trekt bij Laura in, ze genieten samen van de kleine dingen. Hun relatie is sterk, maar daar komt verandering in als Laura het steeds drukker krijgt op haar werk. Ze kan nog moeilijk tijd maken voor de kostbare momentjes met Lucas en neemt steeds vaker werk mee naar huis. Als ze een promotie aangeboden krijgt, beseft Laura dat ze moeite moet doen om haar relatie met Lucas te redden. Of is het daar te laat voor?

Oordeel
‘Onze prachtige puinhoop’ is het tweede boek van leerkracht Valerie Vaes. In de intense proloog maakt ze je meteen nieuwsgierig naar de rest van het verhaal. Het hoofdpersonage Laura heeft het duidelijk ontzettend moeilijk, maar we weten nog niet waarom. Vaes houdt ons nog even in spanning en begint aan het eerste deel van haar boek, dat in drie delen is verdeeld. De eerste 22 hoofdstukken spelen zich afwisselend in het heden en verleden af. We lezen hoe Lucas en Laura elkaar ontmoeten. Hun dates zijn een sprookje en de chemie tussen de twee verwarmt je hart. In de hoofdstukken over het heden merken we dat het niet meer altijd koek en ei is tussen de twee. Laura’s drukke job zorgt vaak voor discussies. Door die tijdsprongen zie je een evolutie in hun relatie. Je leest hoe ze naar elkaar toegegroeid zijn en hoe het er nu aan toe gaat in hun leven.

Vaes creëert door de tijdsprongen een vorm van spanning in haar verhaal. Je bent benieuwd naar hoe het nu precies komt dat het sprookje van Lucas en Laura niet meer zo magisch is als in het begin. De werkdruk die Laura ervaart, is heel geloofwaardig en herkenbaar. Als lezer besef je welke impact je job kan hebben op je relatie en net als Laura dringt het tot je door dat je liefde niet altijd als vanzelfsprekend mag beschouwen. Vaes heeft een vlotte schrijfstijl en neemt haar tijd om alles netjes uit te werken, maar het verteltempo wordt daardoor soms net iets te traag. Zo wordt er vaak stilgestaan bij alledaagse handelingen, maar dat hoefde niet per se, want de inhoud van het verhaal is krachtig genoeg zonder die details. We hoeven bijvoorbeeld niet exact te weten waar Laura haar spullen legt als ze de woonkamer opruimt.

Vanaf deel twee maakt Vaes het goed en bewijst ze haar talent door de gevoelens van haar personages geloofwaardig te beschrijven. Ze schrijft heel puur over liefde en verdriet. De kleinste zaken uit het leven van Lucas en Laura kunnen herkenbaar zijn, maar bovenal verlang je naar zo’n intense liefde als die van hen. Ook al dring je iets minder tot Lucas door, je krijgt via Laura een oprechte kijk in zijn hart. Zijn liefde voor Laura is onverwoestbaar. De emoties van de personages staan centraal in dit verhaal en voor je het weet, raakt Vaes je tot in het diepste van je ziel. Met haar sterke quotes ontroert ze elke lezer.

Verder heeft Vaes ook een uitstekend oog voor detail. Zelfs in het derde deel van het verhaal verwijst ze nog terug naar belangrijke momenten uit het verleden van Lucas en Laura. Wat in het eerste deel nog relatief achteloos verteld werd, krijgt een diepere betekenis later in het verhaal. Dat maakt van het boek een krachtig geheel van ontroerende details en oprechte emoties. Wat ook nog een toffe toevoeging is, zijn de korte stukjes uit liedjes hier en daar. De teksten passen prima bij de inhoud van het verhaal en zorgen ervoor dat je zelf nog iets emotioneler wordt. Je slaat met een brok in de keel het boek dicht. Dit verhaal moest verteld worden. Bedankt, Valerie Vaes.

Conclusie
4,5 sterren
‘Onze prachtige puinhoop’ is een emotioneel pareltje dat je nog lang zal bijblijven. Vaes heeft een herkenbaar en erg geloofwaardig verhaal geschreven met oog voor detail.

Meer recensies van debibvanlouise