Herkenbaar verhaal met sympathieke personages en een flinke portie humor

debibvanlouise 18 september 2024
Samen met Lisette Jonkman, Gillian King, Vannessa Thuyns en Marijke Vos vormt Susan Muskee The Feelgood Five, een schrijverscollectief van vijf Nederlandse feelgoodauteurs. Haar vier collega's noemen Susan een echt organisatietalent. Haar feelgoodkunsten showt ze nog maar eens in het kortverhaal 'Schiermonnikoog'.

Korte inhoud
Josje is een pechvogel, terwijl haar zus Veerle voor het geluk is geboren. Veerle gaat trouwen met Jonathan op Schiermonnikoog en Josje is ceremoniemeester. Ze is al maanden bezig met de bruiloft en de planning voor het bijhorende feestweekend. Als ze op Schiermonnikoog aankomt, is er al heel wat gebeurd: er zit een gat in Veerles trouwjurk en Josjes handgeschreven speech is in het water gewaaid. Gelukkig krijgt Josje hulp van weddingplanner Anne. Samen vormen ze een goed team, maar kan het meer worden tussen hen met Josjes ex Daan in de buurt?

Oordeel
Dit vijfde deel van de Waddenliefde-serie neemt ons mee naar het Nederlandse Waddeneiland Schiermonnikoog. Daar reist Josje naartoe om het huwelijk van haar zus Veerle in goede banen te leiden. Ze is ceremoniemeester en mailt al maanden met weddingplanner Anne om Veerle en haar toekomstige echtgenoot Jonathan de mooiste dag van hun leven te bezorgen. Als ze Anne ontmoet op Schiermonnikoog is de chemie tussen hen al een beetje voelbaar, maar Susan Muskee gaat niet meteen diep in op die romantische verhaallijn. Ze schetst eerst een duidelijk beeld van Josjes familie en van Josje zelf.

Josje is een sympathiek personage dat je meteen in je hart sluit. Ze heeft alles over voor haar zus Veerle, ook al is zij de pechvogel van de twee. Het contrast tussen beide zussen zorgt voor de nodige humor in het verhaal. Josje lijkt zich soms in een komische film te bevinden, soms heb je echt medelijden met haar. Ze doet zo hard haar best om iedereen tevreden te stellen, maar daardoor vergeet ze soms zichzelf. Muskee geeft haar hoofdpersonage diepgang door voldoende in te gaan op de situatie met Josjes ex Daan. Josje heeft zichzelf de tijd nog niet gegund om de breuk te verwerken. Het is mooi hoe het verhaal toont dat een andere omgeving tot nieuwe inzichten kan leiden. Hoe langer Josje op Schiermonnikoog verblijft, hoe meer grip ze lijkt te krijgen op haar eigen leven. Haar evolutie is erg geloofwaardig beschreven.

Iemand die Josje helpt om opnieuw in de liefde te geloven, is weddingplanner Anne. Hoewel hij niet zo veel diepgang heeft als Josje, leren we hem toch relatief goed kennen door de gesprekken met Josje. We komen meer te weten over wat zijn beroep inhoudt en krijgen via de dialogen zicht op wat voor hem belangrijk is. Verder zijn nevenpersonages als Cor en Marie ook onmisbaar in het verhaal. Zij helpen Josje verder ontwikkelen door haar wijze raad te geven (vooral Marie). Dat deden ze ook al in eerdere verhalen in de Waddenliefde-reeks. Muskee heeft hiermee een uitstekende rode draad gecreëerd die alle verhalen subtiel met elkaar verbindt.

Ten slotte is ze er ook in ‘Schiermonnikoog’ in geslaagd om een volwaardig verhaal te schrijven dat zich afspeelt in beperkte tijdspanne. Het huwelijksweekend van Veerle en Jonathan is voldoende voor een evolutie in het leven van Josje. Je krijgt ook een goed beeld van Schiermonnikoog met de prachtige stranden, Sint-Egbertuskapel en een typische, modderige activiteit: wadlopen. Doorspekt met levenswijsheden heeft Muskee een herkenbaar verhaal geschreven dat leest als een trein door haar vlotte schrijfstijl. Sommige quotes raken je tot in je ziel, om maar een voorbeeld te geven: “Ik weet elke dag dat ik meer van je hou dan gisteren en minder dan morgen.” Het einde is mooi afgerond en je vindt het vast zonde als er bij het verhaal geen ticketje richting Schiermonnikoog inbegrepen zit.

Conclusie
4 sterren
‘Schiermonnikoog’ is een herkenbaar verhaal dat zich afspeelt op het gelijknamige Waddeneiland. Dankzij de sympathieke personages, vlotte schrijfstijl en een flinke portie humor vlieg je zo door dit verhaal heen.

Meer recensies van debibvanlouise