Een eiland vol diepgang

debibvanlouise 07 september 2024
Susan Muskee leest boeken, schrijft boeken en praat erover. Ze bewijst haar talent met 'Terschelling', het derde deel in de 'Waddenliefde'-serie.

Korte inhoud
Valerie runt een souvenirwinkel op Terschelling. Haar beste vriend Tobias helpt elke zomer mee. Ze vormen een goed team, maar Valerie voelt meer voor Tobias… Al acht jaar is ze smoorverliefd op hem. Valerie is echter niet van plan om haar gevoelens op te biechten, want ze wil hun kostbare vriendschap niet verpesten. Daarom probeert ze Tobias uit haar hoofd te krijgen. Als kunstenares Nanda op het eiland komt wonen en het wel erg gezellig heeft met Tobias, beseft Valerie dat je verliefdheid niet zomaar kan uitschakelen. Is haar kans bij Tobias voorgoed verkeken door Nanda’s komst?

Oordeel
‘Terschelling’ is het derde verhaal in de ‘Waddenliefde’-reeks. Susan Muskee neemt haar lezers mee op een romantische reis naar het eiland. In het verhaal leren we Tobias en Valerie kennen. De twee zijn beste vrienden, maar Valerie is stiekem al jaren verliefd op Tobias. Haar gevoelens zijn vanaf het begin meteen duidelijk. We beleven het verhaal door de ogen van Valerie en krijgen een uitgebreide inkijk in haar gevoelens. Door het ik-perspectief is er een sterke connectie tussen Valerie en de lezer. Ze is een geloofwaardig en herkenbaar personage dat je onmiddellijk sympathiek vindt. Je voelt gegarandeerd met haar mee als Tobias en Nanda interesse in elkaar lijken te hebben. De dagdromen van Valerie doen je smelten. Haar verliefdheid voelt bijgevolg heel realistisch aan.

Wat van Valerie ook een heel krachtig personage maakt, is hoe ze met rouw omgaat. Muskee ziet hier haar kans om een iets zwaarder onderwerp aan te halen in haar feelgoodverhaal en doet dat uitstekend in vlot geschreven hoofdstukken. Ze durft het uitgebreid over rouw te hebben en werkt nauwkeurig uit hoe Valerie met het verlies van haar mama omgaat. Opnieuw is dat een heel herkenbaar element dat in zekere zin ook troost kan bieden voor de lezers, want velen zullen zich begrepen voelen. Muskee schrijft hele rake zinnen, zoals “Rouw is veel meer dan gewoon een herinnering”. Dat Valeries moeder onlosmakelijk met de souvenirwinkel verbonden is, zorgt alleen maar voor meer diepgang.

Wie iets minder diepgang heeft, is Tobias. Hij is wat vlakker uitgewerkt, je leert hem vooral kennen door de uitgebreide dialogen tussen hem en Valerie. De chemie tussen hen is wel duidelijk voelbaar. Door alledaagse situaties als een verjaardag vieren, Tobias’ weggelopen hond Ella te zoeken of door een elektrische shock te krijgen als je een lamp vervangt, groeien de twee vrienden steeds meer naar elkaar toe. Die gebeurtenissen maken het verhaal ook authentiek, ze zijn een mooi voorbeeld van wederzijds respect en zorgen tegelijk voor connectie tussen Valerie, Tobias en belangrijke nevenpersonages als Nanda.

Ten slotte spat het vakantiegevoel van de pagina’s. Door de fietstocht die Valerie organiseert leer je het eiland kennen zoals echte toeristen dat doen. De belangrijkste bezienswaardigheden passeren de revue. Extra fijn is de sage over Stryper Wyfe. Dat draagt alleen maar bij aan de authenticiteit van het verhaal. Lokale specialiteiten zoals de cranberry’s maken het plaatje helemaal af. Het einde bezorgt je een voldaan gevoel. Ook al is ‘Terschelling’ een losstaand verhaal, het is aan te raden om de rest van de serie te lezen. Sommige personages komen terug en dat maakt de reeks alleen maar sterker.

Conclusie
4,5 sterren
‘Terschelling’ is een verhaal met geloofwaardige personages en veel diepgang. Muskee heeft oog voor detail en weet waarover ze het heeft.

Meer recensies van debibvanlouise