Instant vakantiegevoel

debibvanlouise 02 september 2024
Susan Muskee is een echte duizendpoot: ze is auteur, stemacteur en podcasthost. Na de succesvolle boeken 'Nooit meer hetzelfde' en 'Wie ben ik zonder jou' scoort ze nu met de Waddeliefde-serie. Lees hieronder wat ik van het eerste deel ('Texel') vond.

Korte inhoud
Lisa heeft tijd nodig om na te denken. Daarom gaat ze naar Texel, haar favoriete Waddeneiland. In vier dagen wil ze een rondje om het eiland wandelen. Dat moet voldoende tijd zijn om te beslissen of ze een fusie wil tussen haar eigen dierenspeciaalzaak en die van haar ex Jesse. Vol goeie moed start ze aan haar wandeltocht, tot ze Jesse tegen het lijf loopt. Lisa wil meteen naar huis vluchten, maar Jesse doet een bijzonder voorstel…

Oordeel
‘Texel’ is het eerste kortverhaal in de Waddenliefde-reeks. Susan Muskee heeft met haar serie de perfecte manier gevonden om je te laten kennismaken met de Nederlandse eilanden. Ze neemt haar lezers via de veerhaven in Den Helder mee naar het grootste Waddeneiland. Zo heb je meteen een idee van hoe je naar Texel kan reizen. In het verhaal leren we Lisa goed kennen. Tijdens haar vierdaagse op Texel hoopt ze een paar belangrijke beslissingen te nemen over haar toekomst.

‘Texel’ wordt vanuit het ik-perspectief verteld, waardoor we ons gemakkelijk in Lisa kunnen verplaatsen. We kunnen haar gedachtegang uitgebreid volgen. Hoewel het verhaal zich alleen op Texel afspeelt, krijgen we via Lisa ook een kijkje in haar leven thuis. Daardoor weten we wat haar drijfveren zijn om naar Texel te gaan. Zo zal de twijfel over haar kinderwens herkenbaar zijn voor veel lezers. We hebben dus een compleet beeld van Lisa. Zij is dan ook het personage met de meeste diepgang. Haar ex Jesse is iets vlakker uitgewerkt, waardoor de connectie met hem minder sterk is. Er vinden wel krachtige conversaties tussen Lisa en Jesse plaats, we leren hem dan ook vooral op die momenten kennen. De chemie tussen het stel zit wel prima. Je blijft benieuwd naar hoe de dynamiek tussen hen zich verder zal ontwikkelen.

Door het beperkt aantal personages ben je snel mee met het verhaal dat een mooi, afgerond geheel vormt door te focussen op vier dagen. Die beperkte tijd is genoeg om je een instant vakantiegevoel te bezorgen. Je ziet door de prachtige beschrijvingen Texel zo voor je en krijgt meteen zin om zelf naar het eiland te reizen. Naast details in het landschap schrijft Muskee ook over typisch snoep (Texelse schapenkeutels), de vele schapen die grazen in de natuur en wat je moet doen als één van de dieren ondersteboven ligt. Je leert bekende bezienswaardigheden beter kennen zoals de Bertusnol (één van de bekendste uitkijkpunten van Texel) en gaat samen met de personages op stap in Ecomare, het centrum voor wadden en Noordzee. Tussendoor trakteert Muskee je op wat Nederlandse geschiedenis, zoals tijdens Lisa’s bezoek aan de Wezenputten.

Dat leerrijke stukje van haar verhaal combineert de auteur uitstekend met een flinke portie humor. Je moet vaak hardop lachen met de goed gevonden vergelijkingen (bv. de link tussen soep en een gênante voicemail). Dikke pluim voor de vindingrijkheid van Susan Muskee. In vlot geschreven hoofdstukken werkt ze toe naar de ontknoping van ‘Texel’, die zelfs nog iets uitgebreider uitgewerkt mocht worden. Hier en daar zitten leuke hints verstopt naar de volgende delen in de Waddenliefde-serie, wat je doet verlangen naar meer.

Conclusie
4 sterren
Je krijgt meteen een vakantiegevoel door dit eerste deel van de Waddenliefde-serie. Muskee scoort met haar sfeerbeschrijvingen van het grootste Waddeneiland. Een aanrader!

Meer recensies van debibvanlouise