Sofie Cloet laat je in ware liefde geloven

debibvanlouise 20 oktober 2024
Sofie Cloet is naast auteur ook leerkracht sociologie, psychologie en gedragswetenschappen. 'Verkocht' is haar eerste roman.

Korte inhoud
Nora is pas gestart met haar eigen makelaarskantoor. Ze is vastbesloten haar plekje te vinden op de Brugse vastgoedmarkt, ook al is ze onzeker en heeft ze een moeilijke jeugd achter de rug. Wanneer ze een luxueuze villa mag verkopen, ontmoet ze miljonair Andreas. Hij heeft een lastig jaar achter de rug en is op zoek naar een plek waar hij tot rust kan komen. De ontmoeting met Nora brengt hem in de war, want hij is niet van plan een vrouw mee te nemen in zijn donkere wereld. Alleen kunnen zowel hij als Nora de chemie tussen hen niet ontkennen. Kunnen twee gewonde zielen het geluk bij elkaar vinden?

Oordeel
‘Verkocht’ is de eerste roman van de Brugse Sofie Cloet. In het boek leren we makelaar Nora en zakenman Andreas kennen. Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit beide perspectieven. We krijgen in de eerste hoofdstukken een goeie introductie van beide hoofdpersonages. Zowel Nora als Andreas hebben allebei een moeilijke jeugd achter de rug. Ze hebben geen ouderliefde gekend zoals het hoort en dat heeft nog altijd een grote impact op hun huidige leven. Wanneer ze elkaar ontmoeten tijdens een rondleiding in de miljoenenvilla die Nora verkoopt, is de aantrekkingskracht tussen de twee niet te negeren.

Omdat Cloet gestart is met kort te schetsen wie de personages zijn, hebben we algauw een band met Nora en Andreas. Ze werkt hun gevoelens en gedachtegang uitstekend en uitgebreid uit en geeft zelfs wat info over hun job. Dat ze allebei geen warme thuis hebben gekend, is iets wat je raakt en wat voor sommige lezers helaas ook herkenbaar zal zijn. Ondanks die gelijkenis tussen de jeugd van Nora en Andreas zijn ze twee totaal verschillende mensen, die wel naar hetzelfde verlangen: zich veilig en geliefd voelen. Het verschil tussen hun karakters wordt benadrukt door de twee vertelperspectieven. De keuze van Cloet voor die vertelstructuur (met ik-vorm) is perfect. Ze plaatst haar lezers in een machtpositie: wij weten eerder belangrijke details over de personages dan Nora en Andreas over elkaar. Als lezer voel je je geliefd en waardevol. Je blijft ook geboeid, want Cloet heeft door haar vertelstructuur een vorm van spanning gecreëerd.

Verder scoort ze met het prima evenwicht tussen spicy scènes en diepgaande gesprekken tussen Nora en Andreas. De chemie tussen hen is veel meer dan spice alleen. Echte liefde met aandacht voor wat de ander belangrijk vindt, krijgt in dit boek een geloofwaardige plaats naast de lust die de hoofdpersonages voor elkaar voelen. Dat maakt van ‘Verkocht’ een krachtig verhaal. Het boek wordt extra geloofwaardig omdat de auteur het durft te hebben over de struikelblokken in een relatie, zoals moeilijk communiceren. Daarnaast besteedt Cloet ook aandacht aan de vriendenkring van Nora en Andreas zonder je met te veel namen te overrompelen. Ze maakt met o.a. Levi (de broer van Andreas) en Eric (Andreas’ pleegbroer) ruimte voor een vervolg.

Ten slotte heeft Sofie Cloet een heel vlotte schrijfstijl. Het enige minpuntje op dat vlak is het feit dat in bepaalde passages iets te veel zinnen met ‘ik’ beginnen waar het ook anders kon. Soms komt een boodschap daardoor net beter binnen, maar dat is niet altijd het geval. Die stijlkwestie haalt de vaart wat uit het verhaal, al gebeurt het voornamelijk wanneer we een inkijk krijgen in de gedachten van de personages. Cloet maakt het goed door haar heldere taal en haar talent om pure gevoelens in woorden te vatten. Ze linkt naar de actualiteit door het te hebben over drugsproblematiek en maakt het visuele plaatje compleet door bestaande locaties te noemen (bv. het Brugse restaurant Rock-Fort, Kursaal Oostende). Het einde is netjes afgewerkt en de epiloog bezorgt je een voldaan gevoel. Sofie Cloet kent geen genade: je wordt gegarandeerd verliefd op Andreas.

Conclusie
4,5 sterren
Met ‘Verkocht’ bewijst Sofie Cloet dat liefde en lust hand in hand kunnen gaan zonder ongeloofwaardig over te komen. Ze ontroert je met haar uitgediepte personages en laat je in ware liefde geloven.

Meer recensies van debibvanlouise