Knap feelgoodverhaal met sympathieke personages

debibvanlouise 04 september 2024
Op naar Vlieland met dit tweede deel van de Waddenliefde-serie...

Korte inhoud
Nora heeft last van een writer’s block. Na haar succesvol debuut verwacht Nora’s literair agent een nieuw verhaal, alleen krijgt Nora het niet geschreven. Daarom trekt ze vijf weken naar Vlieland, in de hoop daar de nodige rust en inspiratie te vinden. Als ze op het strand een prachtige gouden verlovingsring vindt, besluit ze op zoek te gaan naar de eigenaar. Zo leert ze Hidde kennen, de kleinzoon van de vrouw die jarenlang de ring heeft gedragen. Hidde en Nora hebben meteen een enorme klik, dat leidt Nora wel af van haar deadine. Raakt haar boek nog op tijd af?

Oordeel
‘Vlieland’ is het tweede deel van de Waddenliefde-serie, maar perfect als een losstaand verhaal te lezen. Susan Muskee neemt ons mee naar het kleinste bewoonde Waddeneiland waar we auteur Nora leren kennen. Ze heeft last van een writer’s block en hoopt op het eiland verder te kunnen schrijven. Nora wordt echter afgeleid als ze een verlovingsring vindt in het zand. Door die vondst ontmoet ze Hidde. De reden van Nora’s komst naar het eiland is dus meteen duidelijk in het begin van het verhaal. Muskee valt met de deur in huis, waardoor ze haar lezers onmiddellijk in het verhaal trekt.

Je leert in eerste instantie vooral Nora goed kennen. Door het ik-perspectief voel je gauw veel sympathie voor haar. Ze is een geloofwaardig personage met haar sterktes en gebreken. Via Nora maken we ook kennis met scenarioschrijver Hidde. Hoewel we geen rechtstreekse inkijk krijgen in zijn gedachten, geeft Muskee Hidde voldoende diepgang door de sterke communicatie tussen Hidde en Nora. Hun dialogen zijn totaal niet oppervlakkig en dat zorgt meteen voor een stevige basis van hun relatie. Ook scoort Muskee hier met de details van hoe je iemand leert kennen. Ze heeft het over alledaagse zaken zoals de verschillende lievelingschips van het duo. Beide personages tillen elkaar naar een hoger niveau. Zowel Hidde als Nora maken allebei een evolutie door, heel knap in een relatief kort verhaal als ‘Vlieland’.

Door Hidde en Nora beseffen we ook dat het schrijversleven niet altijd koek en ei is. We leren wat de impact is van een writer’s block, iets wat vaak onderschat wordt. Verdere diepgang in haar verhaal creëert Muskee door het te hebben over de geschiedenis van Hiddes familie. Dankzij de vondst van de verlovingsring komt er een extra romantische verhaallijn bij, die mooi verweven is met de rest van het verhaal en Nora’s volgende boek. Opnieuw bewijst Muskee hier haar oog voor detail. Ze heeft met Janny, de eigenares van de boekwinkel, ook een leuk nevenpersonage gecreëerd. Janny’s rol in het verhaal is netjes uitgewerkt, ze is belangrijker in het boek dan je op het eerste gezicht zou denken.

Ten slotte geeft Muskee de omgeving van Vlieland perfect weer. Ze combineert haar eigen fantasie op een vernuftige manier met bestaande elementen op het eiland. Zo krijg je een mooi beeld van Vlieland en leer je zelfs iets meer over een vogel die er vaak voorkomt (de sprinkhaanzanger). Weetjes, diepgang, emoties, evolutie van haar personages: alles heeft Muskee mooi verweven dankzij haar vlotte schrijfstijl die doorspekt is met humor en levenswijsheden. ‘Vlieland’ wordt keurig afgesloten, maar smaakt zeker naar meer.

Conclusie
4,5 sterren
Dankzij dit kortverhaal waan je je onmiddellijk op het kleinste bewoonde Waddeneiland. De sympathieke personages sluit je meteen in je hart.

Meer recensies van debibvanlouise