Wanneer wordt dit boek verfilmd?

debibvanlouise 25 augustus 2024
In 2013 debuteerde Nathalie Pagie bij Boekerij en sindsdien heeft ze vele succesvolle thrillers geschreven. Van 'Camping Oosthoek' wordt zelfs een televisieserie gemaakt. 'Vlissingen' is haar nieuwste werk.

Korte inhoud
Keet Kuipers neemt tijdelijk haar intrek in een vissershuis in Vlissingen. Ze heeft nood aan een andere omgeving en wil in alle rust aan haar filmscript werken. Als er plots bij de buren renovatiewerken beginnen, verdwijnt Keets concentratie als sneeuw voor de zon. Ze moet op zoek naar een andere schrijfplek en komt zo terecht in een verloederde strandtent. Voor Keet het goed beseft, ziet haar verblijf in Vlissingen er anders uit dan verwacht. Na een onverwachte ontmoeting vreest Keet voor haar eigen veiligheid. Ook maakt ze zich zorgen over een geliefd familielid. Blijven is riskant, vluchten onmogelijk. Hoe komt ze ongehavend weg uit Vlissingen?

Oordeel
Nathalie Pagies nieuwste thriller speelt zich af in de Zeeuwse gemeente Vlissingen. We volgen Keet Kuipers, die er ongestoord wil werken aan haar filmscript. Daarnaast leren we Paddy kennen, die als uithaler werkt in de haven van Vlissingen. Uithalers zijn mensen die gesmokkelde drugs uit zeecontainers halen, ze worden aangestuurd door criminele bendes. Op de eerste pagina van het boek lezen we wie de uithalers in het verhaal zullen zijn. Ook de andere personages die aan bod zullen komen worden hier opgesomd. Pagie noemt hen hier de cast, een keuze die later duidelijker wordt.

Het eerste hoofdstuk is een stuk uit een filmscript waarin nog geen enkele naam van een personage genoemd wordt. Door de camera-aanwijzingen voelt het hoofdstuk extra filmisch aan. We zien zo voor ons hoe de scène op beeld eruit zou zien. Pagie start haar verhaal dus meteen mysterieus, je bent benieuwd naar wat komen zal. Daarna gaan we twee jaar terug in de tijd en leren we Keet Kuipers kennen. Ze is een gedreven jonge vrouw met een pittig verleden achter de rug. Het gedrag van haar moeder heeft haar getekend. Ook al kunnen we niet altijd even goed tot Keet doordringen, je krijgt toch sympathie voor haar.

Keets perspectief wordt afgewisseld met dat van Paddy. Pagie geeft ons via hem een uitgebreide en geloofwaardige kijk in de drugswereld. Het is ronduit schokkend hoe gemakkelijk het lijkt om drugs te smokkelen. In haar verhaal gaat het over jonge uithalers die in geldnood verkeren. In het eerste hoofdstuk van Paddy leren we zijn clubje uithalers kennen, daar komen veel namen op je af en het duurt wel even voor je iedereen uit elkaar kan houden. Zeker omdat elke uithaler zijn eigen reden heeft om snel geld te verdienen. Het overzicht van de cast in het begin van het boek is daarbij een handige leidraad.

Tussen de verhaallijnen van Keet en Paddy door voegt Pagie regelmatig echte scènes uit een filmscenario toe. Het verhaal loopt dan chronologisch verder, maar we lezen het dus in een andere vorm. Dat is echt een heel originele keuze en past uitstekend bij Pagies filmische vertelstijl. Elk hoofdstuk leest al als een filmscène, maar door die stukjes script versterkt dat filmische karakter alleen maar. De hoofdstukken vormen ook een mooie link met Keet, die probeert aan haar script te werken. Tot op de laatste pagina heeft Pagie de factor film schitterend uitgewerkt, ze weet je dan echt te verrassen.

Filmische elementen, de verhaallijnen van Keet en Paddy… alles heeft Pagie ingenieus met elkaar verweven. Ook de verwijzing naar Gerard Reve maakt indruk, niet alleen op liefhebbers van naoorlogse Nederlandstalige literatuur. ‘Vlissingen’ is niet de spannendste thriller, maar wel eentje die heel vlot leest en waar het verteltempo precies goed zit. Je raakt geen enkele seconde verveeld. Pagie weet je geboeid genoeg te houden om te blijven verder lezen en blaast je omver met haar krachtige verhaal en spetterend einde.

Conclusie
4,5 sterren
Met ‘Vlissingen’ heeft Nathalie Pagie weer bewezen dat ze tot de top behoort. Het boek is op een originele manier geschreven met oog voor detail. Je bent voor een paar uur ondergedompeld in de drugswereld.

Meer recensies van debibvanlouise