Prima tussendoortje

debibvanlouise 14 augustus 2024
'Vuurkoraal' is het debuut van duizendpoot Annet de Jong. Er werden al 40.000 exemplaren verkocht. Ondertussen heeft de ijverige journaliste al meerdere thrillers geschreven. Lees hieronder wat ik van 'Vuurkoraal' vond.

Korte inhoud
Merel Hoogstraten en haar drie vriendinnen Marijn, Sabine en Natasha genieten van een luxe vakantie op Curaçao. Ze hebben hun eigen bungalow, Merels ouders logeren wat verderop om een oogje in het zeil te houden. De vier meiden hebben de tijd van hun leven: ze feesten, zonnen en volgen een duikcursus. Tijdens die cursus leert Merel Tristan kennen. Ze worden verliefd. De vakantie verloopt echter anders dan verwacht: plots is Merel verdwenen. Journaliste Dana Winter werkt voor het lokale dagblad Amigoe en bijt zich vast in de zaak. Voor ze het weet, raakt ze meer betrokken bij de affaire dan goed voor haar is…

Oordeel
‘Vuurkoraal’ gaat over de gedreven journaliste Dana Winter die haar eigen onderzoek doet naar Merels verdwijning. Ze raadpleegt haar contacten om de zaak op te lossen. Zo heeft ze een goeie band met politiewoordvoerder Johan. De twee hebben een relatie gehad en hun privékwesties komen soms tussen hen in staan. Voor we goed kennismaken met Dana, maakt Annet de Jong ons nieuwsgierig met een mysterieuze proloog die meteen vragen bij je oproept. We hebben dan nog geen idee over wie die passage gaat. Daarna start het verhaal en leren we Dana kennen. Het hele boek wordt vanuit haar perspectief verteld. Slechts een paar keer beleven we het verhaal door de ogen van Tristan, de jongen op wie Merel verliefd is geworden en die haar het laatst gezien heeft.

Door voor het perspectief van Dana te kiezen krijgen we een bijzondere kijk op de zaak. Hoe ver gaat een journalist voor nieuws? In het geval van Dana is dat behoorlijk ver, Merels verdwijning laat haar niet meer los. Als er ingebroken wordt in haar huis, beseft ze dat ze voorzichtig moet zijn. De krantenartikelen die Dana schrijft zijn een leuke toevoeging voor het boek. Het maakt van haar een geloofwaardiger personage. Dana’s gedrevenheid stoort niet, ze is een keurig vormgegeven personage: net niet te oppervlakkig en goed genoeg uitgewerkt om haar sympathiek te vinden. Al stel je wel soms vragen bij haar keuzes: is het wel zo verstandig om alleen op onderzoek uit te gaan en informatie achter te houden voor de politie zodat zij kan uitpakken met groot nieuws?

Toch verloopt Dana’s onderzoek relatief geloofwaardig. Hoewel er voldoende vreemde dingen gebeuren om geboeid te blijven, zakt de spanningsboog af en toe wat in. De verdwijning van Merel lijkt op een bepaald moment wel een onmogelijke zaak, want Dana’s speurtocht verloopt niet zo vlot. Hoewel het boek door de korte hoofdstukken best vlot leest, is het verteltempo soms wat te traag. Sommige zaken konden sneller verteld worden en nog wat meer info over Dana’s persoonlijke leven was ook welkom geweest.

Annet de Jong maakt het echter goed door de sfeer op Curaçao mooi weer te geven. Ze heeft het over bestaande plaatsen zoals de Jan Thielbaai en verwijst naar echte resorts op het eiland. Zelfs de duikclub waar Tristan werkt bestaat echt. Daardoor is haar verhaal authentiek. Elk detail op het vlak van sfeerschepping klopt dus, De Jong combineert bestaande locaties met een flink staaltje (geloofwaardige) fictie. Het einde verrast je sowieso. Net als je denkt dat het verhaal afgelopen is, trakteert De Jong haar lezers op een epiloog die je kippenvel bezorgt. Daardoor is het einde ietwat open. Wat extra uitleg was fijn geweest, maar toch is het einde van het verhaal krachtig, mét een mooie verwijzing naar de proloog.

Conclusie
3,5 sterren
‘Vuurkoraal’ is een prima tussendoortje dat je meeneemt naar het zonnige Curaçao. Samen met journaliste Dana probeer je de zaak rond Merel op te lossen. Dankzij de korte hoofdstukken leest het boek erg vlot, al dreigt het verhaal door het trage verteltempo soms wat te kabbelen.

Meer recensies van debibvanlouise