Spitsvondige wake up call

De.boekenplank 02 juni 2024
Mijn verwachting? Een boek in het genre van de ‘Handmaid’s’.
Volgens beschrijving humor.

Startend met een ‘proloog’, het tijdperk vaag omschreven- 2011-, waar het even moeite kost om in te komen: langere zinsconstructies, bewust gekunstelde woorden die eigen zijn aan de gecreëerde wereld.
Woorden als: kredietverzuimswap, voorwereldlijk,… tantebetjes, hagiografisch, rigoureuze pidgin, idiolect, in contramine, blanc-manger, kwast drankje, …. ( hier stop ik ) passeren de revue.

We kruipen in het hoofd van Pearson, met als rode draad haar gedachten over de ontwikkelingen in de Amerikaanse samenleving, haar gezin en haar relatie tot vriendin Emory.

Dan terug in de tijd. Met een overgang naar de ‘leef’wereld van Jehovah’s.

Hierna bouwen de hoofdstukken weer verder, en pikken in met 2012.
Eén hoofdstuk bijna volledig gevuld met verwijzingen naar films, acteurs en series is too much voor me, een deel relevant en gekend, een ander groot deel me onbekend en dus niks bijdragend, tenzij je alles gaat proberen opzoeken. Heb ik af en toe gedaan. Hoefde er voor mij niet zo uitgebreid in.

Wel weer grappig: hoe ‘leraar’ Timmy zich bijna vastrijdt in terminologie. Deed me denken als spreken in cryptische omschrijvingen ‘kruiswoordraadsels-taal’.
Leek me ook een hele vertaal-klus!
Echt lachen door gans dit boek? Nee. Goed gevonden wel.

Spitsvondig, maar ook uitdagend. Vragen oproepend, hoe zou het in het huidige Amerika er aan toegaan? Fronsend. Duister.

Verderop komen de gevolgen op het dagelijkse leven naar boven drijven. En de toenemende spanningen tussen mensen onderling. Relaties springen.

De schrijfstijl varieert van vlot kalm lezend, tot waanzinnige volzinnen van zes lijnen lang. Een weerspiegeling van kunstmatige maatschappijen, creatie van extreme wetten en regels.

Het is alvast geen s- of d- boek.

Hoe verzonnen is dit nog? Voor de lezer een wake-up. Letten we steeds meer op onze eigen woorden en standpunten in gezelschap….?kiespositief

Bedankt voor recensie-exemplaar Club van de echte lezers!

Meer recensies van De.boekenplank