Lijnen tussen werelden

De verhalen in de bundel De komeet hebben het label 'speculatieve verhalen' gekregen en willen stuk voor stuk iets zeggen. De bundel is tot stand gekomen vanuit de wens om de speculatieve fictie in Nederland diverser en minder wit te maken. De gedachte was dat verhalen andere thema's en personages voor het voetlicht brengen wanneer ze geschreven zijn vanuit een andere cultuur, achtergrond of traditie. De samenstellers zijn er twee jaar mee bezig geweest en hebben daarbij het kortverhaal De komeet van de Amerikaanse burgerrechtenstrijder W.E.B. Du Bois uit 1920 als kapstok gebruikt. Aan Nederlandse auteurs hebben ze gevraagd dat verhaal te lezen en vervolgens in een speculatief verhaal hun eigen visie op de zwart-witverhouding in de samenleving te geven.

In een uitgebreide blog op Hebban, De Komeet: lijnen tussen werelden (juni 2023) bespreek ik de verhalen en plaats ik de bundel in de bredere context van de Nederlandstalige speculatieve fictie. Je kunt het hier lezen: https://www.hebban.nl/blogs/de-komeet-lijnen-tussen-werelden

Meer recensies van Deborah van Duin