Geen thriller meer een cluedo spel

deleestrein 07 oktober 2024
Het blijft leuk, en een eer, wanneer je als boekenblogger benaderd wordt door uitgeverijen en/of auteurs. Dit keer was het uitgeverij Ambo/Anthos die mij de mogelijk gaf het boek ‘Een aardig meisje’ van auteur Elvin Post vooruit te lezen. Dit in ruil mijn eerlijke mening

Geen thriller maar een Whodunnit
Alhoewel op de, overigens zeer passende omslag, staat vermeldt dat het verhaal een thriller zou zijn is de ondertitel in de synopsis meer op zijn plek. ‘Een aardig meisje’ van schrijver Elvin Post is inderdaad meer een Whodunnit.

Het is net als het moordspel Cluedo, vind de dader
De opzet van het verhaal is in de trend van de boeken van Agatha Christie. Na de moord worden alle bewoners van het appartementencomplex verhoord en blijken ze allemaal een motief te hebben om de moordenaar te kunnen zijn. Het is nu aan het politieteam, en de lezer, om uit te zoeken wie het daadwerkelijk geweest is.

Wel onderhoudend maar ook erg voorspelbaar
Doordat Elvin Post elke keer een klein beetje meer informatie weggeeft word je als lezer op een prettige manier onderhouden. Echter heeft het boek ‘Een aardig meisje’ niet echt een spannende rode draad of verassende plotwendingen. En als ervaren thrillerlezer heb je, denk ik, al vrij gauw in de gaten hoe de verhaallijn zich gaat ontplooien.

Het zouden zomaar je eigen buren kunnen zijn
De schrijfstijl van Elvin Post is duidelijk en de dialogen die hij omschrijft maken het verhaal realistisch. Dan geldt ook voor de personages. Het zouden je eigen buren uit de straat kunnen zijn. Net zoals het hele gebeuren zo en zo bij je in de omgeving zou kunnen gebeuren. Al werden sommige dingen wel iets te veel aangedikt. Hierdoor kwam ik niet helemaal lekker in het verhaal. Ook omdat ik het gewoonweg wat spannender, en minder voorspelbaar had verwacht. Neemt niet weg dat ik door het einde toch nog wel wat verrast werd, en het boek met een goed gevoel heb dichtgelagen.

Leuke leesuurtjes
Uiteindelijk kan ik dus zeggen dat ik aan het boek ‘Een aardig meisje’ van Elvin Post toch leuke leesuurtjes heb beleefd. Het is denk ik wel van belang dat ze het boek niet gaan promoten als thriller maar als een heerlijke, onderhoudende, hier en daar spannende whodunnit roman.

Het boek ‘Een aardig meisje’ van Elvin Post zal worden uitgegeven door uitgeverij Ambo/Anthos.
Dank jullie wel voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van deleestrein