Voor de fans van de film Julie & Julia

deleestrein 18 augustus 2024
Het boek 'Miss Eliza's Engelse keuken is gebaseerd op een waargebeurd verhaal: dat van dichter en kookboekschrijfster Eliza Acton en haar assistent Ann Kirby. Samen schreven ze tussen 1835 en 1845 een kookboek, dat na verschijnen een bestseller werd. Het verhaal deed me sterk denken aan de film 'Julia en Julia'. Deze film, met een Oscar winnende hoofdrol voor Meryl Streep, gaat ook over het schrijven van een kookboek, en is tevens geïnspireerd op een waar gebeurde geschiedenis. Namelijk die van Julia Child die het boek 'My life in France' schreef en co-auteur was van het wereldberoemde kookboek 'Mastering the art of French Cooking'. Deze film heb ik denk ik al minstens twintig keer gezien.
Met dezelfde humor, scherpte en verrukkelijke gerechten, is het boek 'Miss Eliza's Engelse keuken' geschreven.

Auteur Annabel Abbs heeft al meerdere romans, non-fictie boeken en korte verhalen op haar naam staan en is meerdere malen bekroond hiervoor. Ze heeft een fijne schrijfstijl waarbij elke bladzijde opnieuw uitnodigt om door te lezen en je het boek dus ook niet weg kunt, maar ook niet wilt, wegleggen.

Het verhaal wordt afwisselend door de ogen van de twee hoofdpersonages verteld. Dit geeft aanzienlijk meer betrokkenheid voor de lezer en zo krijg je ook meer mee van hun gedachten, ervaringen en emoties. Abbs maakt geen verschil tussen de personages en beschrijft beide met evenveel respect. Ze maakt zowel van de rijke Eliza als van de arme Ann moedige vrouwen, die beide moeten opboksen tegen de tijdsgeest waarin ze leven. Door middel van het bedenken en bereiden van recepten creëren ze een nieuw bestaan voor zichzelf, waarin ze heer en meester kunnen zijn. De recepten zijn zo beschreven dat je maag begint te knorren tijdens het lezen. Daarom vind ik het wel een gemiste kans dat de recepten niet in het boek terug te vinden zijn.

Het boek 'Miss Eliza's Engelse keuken' haalt verschillende thema's aan, zoals; rijkdom versus armoede, emancipatie, alcoholisme, angst, verdriet, verlies, overwinning en liefde. Door de beeldende manier van schrijven kun je de hitte van de kokende pannen voelen, de gerechten bijna ruiken en deed de entourage me denken aan de keukens en omgeving van de beroemde serie 'Downton Abbey'.

Koken en lezen zijn twee van mijn favoriete hobby's, dus was deze roman, met zijn prachtige Delfts Blauwe voorkant, een traktatie om te lezen. ''Dit verhaal is een feestje voor je zintuigen'', schrijft auteur Santa Montefiore op de voorkant. Ik sluit me daar volledig bij aan.

Meer recensies van deleestrein