Niets is wat het lijkt

Demi Stein 05 september 2024
Recensie is oorspronkelijk gepubliceerd op: https://bazarow.com/recensie/recensie-young-adult-donkere-wolken-vol-confetti/

Donkere wolken vol confetti is het derde Young Adult boek van de hand van Monica Haak. Dit verhaal gaat over twee jonge meiden, Abby en Joan.
Abby’s grootste droom is gelukkig zijn, maar daar heeft ze nog niet zo’n succes mee. Haar ouders zijn heel streng en Abby’s tweelingzus lijkt alles perfect te doen, waardoor Abby regelmatig in discussies beland met haar ouders. Abby heeft ook een vriendje, Milan. Maar ook deze relatie loopt eigenlijk niet zoals gewenst.

Joan zit in een ingewikkelde gezinssituatie. Haar vader is het huis uitgezet door haar moeder, maar ze zijn nog niet officieel gescheiden. Joan en haar moeder werken beiden erg veel om hun hoofd boven water te houden en daarnaast heeft Joan ook de zorg over haar vierjarige broertje. Joan staat continue ‘aan’, maar weet dit voor anderen goed te verbergen.
Beide meiden laten in Donkere wolken vol confetti zien dat niets is wat het lijkt.

Kort maar krachtig
Abby en Joan hebben beiden hun eigen verhaal en perspectief, waartussen je steeds wisselt. De meiden gaan naar dezelfde school en kennen dezelfde mensen, maar de boodschap die zij overbrengen is uniek. Donkere wolken vol confetti is een niet al te dik boek, slechts 232 pagina’s. Maar het is wel een heel krachtig verhaal!

De omstandigheden waar Abby en Joan in zitten zijn niet met elkaar te vergelijken, maar hun levens zijn beide wel erg aangrijpend en ik denk ook herkenbaar voor andere jonge meiden. Abby worstelt met normen en waarden binnen het gezin, in combinatie met een manipulatief vriendje waarvoor ze alles wel wil doen – zolang hij haar maar ziet. Joan wordt op een veel te jonge leeftijd volwassen worden, krijgt te dealen met een depressieve moeder en ontdekt leugens die het gezin jaren geleden al kapot hebben gemaakt. Beide meiden worstelen dus overduidelijk met het een en ander. Bij wat dunnere boeken als deze ben ik altijd bang dat de thema’s niet voldoende de ruimte krijgen om ook echt goed uitgewerkt te worden, maar Haak heeft beide verhaallijnen op een respectvolle en ook realistische manier geschreven. Haak bewijst hiermee dat een verhaal niet altijd 500+ pagina’s hoeft te hebben om krachtig te worden bevonden.

Troostrijk
Donkere wolken vol confetti is een heel toegankelijk geschreven verhaal en duidelijk gericht op jongeren. De personages in het boek zitten in die leeftijdscategorie en naast de heftige thematiek, ondergaan de karakters ook de typische jongeren ‘problemen’ zoals huiswerkopdrachten, vriendjes, ruzie tussen vriendinnen en ouders die zich overal mee willen bemoeien. Ik denk dat dit Young Adult boek dan ook, zelfs als je geen herkenning vindt in de rode draad van het verhaal, genoeg herkenningspunten bevat die jongeren aanspreken.

Ondanks de treurige verhalen van Abby en Joan is het verhaal ook troostrijk, want naast alle drama zijn er ook mooie momenten waarin vriendschappen opgebouwd worden en kleine maar dierbare momenten gedeeld worden tussen bijvoorbeeld Joan en haar 4-jarige broertje.

Donkere wolken vol confetti is zeker een aanrader voor mensen die graag Young Adult boeken lezen of meiden in deze leeftijdscategorie. Door de onderwerpen die besproken worden is het een boeiend verhaal, maar ook een boek waar je mooie boodschappen uit kunt halen.

Meer recensies van Demi Stein