Prachtige roman

Demi Stein 22 juni 2024
Na alle huilende reactie filmpjes en emotionele recensies ging ik er vanuit dat ‘Een klein leven’ mij volledig zou breken.

Samen met @marloesleest heb ik ein-de-lijk dit baksteen van een boek gelezen. Er zijn geen tranen gevloeid, maar dat betekent niet dat ik het niet een enorme emotionele rollercoaster vond!

Ik ben een heel plotgedreven lezer, dit boek is enorm karaktergedreven! Ik had veel moeite om in het verhaal te komen. Er werden veel woorden gebruikt zonder echt wat te zeggen en ik begreep niet waar het verhaal naar toe zou gaan. Ik ben blij dat ik samen met Marloes toch doorgelezen heb, want ‘Een klein leven’ is zeker de moeite waard.

Toen het voor mij duidelijk werd over wie en wat het verhaal ging wilde ik graag verder lezen. Ik wilde meer te weten komen over de personages in dit boek en hoe het hun zou vergaan. En ik werd niet teleurgesteld! Stukje bij beetje krijg je in deze roman meer te weten over de bijzondere personages en wat zij mee hebben gemaakt gedurende hun leven. ‘Een klein leven’ is heel sterk geschreven en op het einde, hoe hartverscheurend ook, klopt alles! Het taalgebruik is daarbij prachtig, waardoor het boek, ondanks de dikte, prettig om te lezen is.

‘Een klein leven’ heeft meerdere trigger warnings en die zijn ook zeker terecht. Het boek bevat enorm heftige scenes en thema’s, die je niet in de koude kleren gaan zitten. Regelmatig zat ik dan ook met kippenvel op de bank, en dan niet altijd de positieve kippenvel.

‘Een klein leven’ is een roman dat onder je huid en in je hart gaat zitten, en is zeker een boek dat ik niet snel vergeet. Het is een emotionele rollercoaster, maar ook heel mooi. Toch zou ik het niet bij iedereen aanraden, mede door de heftige scenes. Ga dan ook altijd goed bij jezelf na of jij denkt dat je de trigger warnings aan kunt!

Ik ben overigens heel blij dat ik het boek samen met Marloes heb gelezen, het was namelijk super fijn om samen te kunnen sparren en kletsen over dit verhaal.

Meer recensies van Demi Stein