Engelstalige Romantasy geschreven door Vlaamse schrijver

Demi Stein 05 september 2024
Recensie is oorspronkelijk gepubliceerd op: https://bazarow.com/recensie/recensie-young-adult-fantasy-evil-wears-a-crown/

Evil Wears a Crown is het zesde boek geschreven door de Vlaamse Rani de Vadder. Eerder las ik met veel plezier haar boeken De Gifgave en De Beenderband, en zodoende keek ik uit naar haar nieuwste verhaal.

Het mystieke rijk van Wicca
In Evil Wears a Crown heeft de Vadder een hele nieuwe fantasy wereld geschept. In Wicca wordt Prins Orion getroffen door een duistere vloek, waardoor zijn aanraking een dodelijke kracht krijgt. Slate, een trouwe bewaker van het paleis, wordt ermee besmet. Dankzij de vloek verandert hij in een soort duister wezen, wat resulteert in de ondergang van Prins Orion.

Prinses Nesrin, de zus van Pins Orion, wordt verscheurt door verdriet en zweert wraak te nemen op bewaker Slate, maar wanneer ze hem met zijn daden wil confronteren, besluit het lot anders. Ze wordt verplicht om een samenwerking aan te gaan met bewaker Slate, om haar volk en koninkrijk te beschermen tegen naderend onheil. Prinses Nesrin en bewaker Slate dienen samen op pad te gaan, een avontuur dat niet altijd even gemakkelijk is.

Concept gebaseerd op het leven in isolatie
Het concept van het verhaal vond ik erg tof klinken. Het verhaal is gebaseerd op het leven tijdens corona-tijd waarin mensen verplicht waren te leven in isolatie. Dankzij de vloek in Wicca worden mensen ook verplicht afstand te nemen van hun dierbaren. In combinatie met het feit dat het boek een romantasy (romantische fantasy) is dacht ik: dit wordt weer smullen!

Engelstalig
Evil Wears a Crown is geschreven en uitgegeven in het Engels. Leuk voor de (jongere)doelgroep die voornamelijk Engels lezen en hierdoor toch werk van een Vlaamse tot zich kunnen nemen. Ik had het verhaal toch liever in het Nederlands gewild, maar dat is persoonlijke smaak. De schrijfstijl is namelijk nog steeds erg toegankelijk waardoor het verhaal goed te volgen is. Tevens ‘voel’ je dat het geschreven is door iemand met Vlaamse afkomst, doordat opvattingen of opmerkingen erg Nederlands aanvoelen, wat ik dan wel weer een leuk detail vond!

Hoe een vloek invloed heeft op inwoners
Leuk aan Evil Wears a Crown is dat je via dit boek leest hoe een vloek invloed kan hebben op het leven van mensen, maar dan op een manier waarbij het niet al te ‘echt’ is, waardoor je er afstand van kan nemen. Dit is helaas sowieso een punt in het boek: er worden veel woorden gebruikt zonder echt iets te zeggen en de karakters blijven vlak. Af en toe lees je een klein beetje over hun geschiedenis, maar wie ze nu zijn, wat hun normen of waarden zijn en wat bijvoorbeeld hun dromen zijn, komt helaas niet aan bod.

De twee hoofdpersonages gaan samen op avontuur en je wordt in hun reis meegenomen, heel letterlijk. De Vadder beschrijft heel gedetailleerd waar ze langskomen en wat er gebeurt, zonder diepgang te geven. Het is een romantasy, maar de connectie tussen de betreffende karakters voelde niet bijzonder of uniek, hun aantrekkingskracht kwam eigenlijk uit de lucht vallen. Jammer, want ik denk dat wanneer er meer diepgang en aandacht gegeven werd aan de ontwikkeling van het verhaal en de personages, het verhaal een stuk boeiender zou zijn.

Al met al is het een prettig geschreven boek waar je gemakkelijk doorheen komt, maar het is een Young Adult verhaal dat de lezer niet lang bij blijft doordat er weinig tot geen details uniek zijn of ‘eruit springen’.

Meer recensies van Demi Stein