Interessant!

Demi Stein 20 augustus 2024
Zoals sommige weten heb ik een grote interesse in de Tweede Wereldoorlog en lees ik er daardoor ‘graag’ boeken over. Ik vind het daarbij ook weleens interessant om mogelijke complotten te lezen en zodoende raakte ik erg nieuwsgierig naar ‘Het Nazicomplot’ geschreven door Brad Meltzer en Josh Mensch uitgegeven bij Uitgeverij J.M. Meulenhoff.

‘Het nazicomplot’ gaat over de ontmoeting van ‘de grote drie’ die mogelijk uitliep op een catastrofe samenkomst die de hele Tweede Wereldoorlog een andere koers had kunnen geven. Franklin Roosevelt, Winston Churchill en Jozef Stalin kwamen in 1943 samen in Teheran om cruciale, strategische beslissingen te kunnen nemen over de aanpak om nazi-Duitsland terug te dringen. Dit is uiteraard een samenkomst waar Hitler en andere leden van de nazipartij niet blij mee waren, uiterste voorzichtigheid en goede beveiliging was dan ook noodzakelijk.

De twee auteurs nemen je mee in een stukje geschiedenis waarbij je leest over de totstandkoming van de Tweede Wereldoorlog, hoe Amerika erin verzeild raakte, hoe Roosevelt, Churchill en Stalin omgingen met de situatie en meer. Meltzer en Mensch houden zich aan de feiten en laten zien hoe het complot tot stand is gekomen. Uiteindelijk blijft de vraag of er wel een moordmissie was om de drie om te leggen, de auteurs laten de lezer vrij om te kiezen waar zij in geloven maar laten zien dat het waar zou kunnen zijn. Of is het toch een fictief spannend verhaal dat helemaal niet zo plaatsgevonden heeft?
Mijn gevoel? Ik denk dat het complot best wel eens waar kan zijn! Maar zeker weten doen we het nooit, aangezien er nooit daadwerkelijk documenten gevonden of bevestigende gesprekken over gevoerd zijn.

‘Het nazicomplot’ omvat dus veel meer dan alleen het complot zelf, wat het geheel een interessant boek maakt. Zo heb ik via dit boek ook geleerd dat Captain America daadwerkelijk ontworpen is in de Tweede Wereldoorlog om zich als Amerikanen tegen het Nazisme in te gaan (ik wist wel dat Captain America zich in de Tweede Wereldoorlog bevindt - maar dat het toen daadwerkelijk met die reden ontwikkelt is, wist ik dus niet). Een leuk feitje! En de allereerste cover is er ook bijgevoegd. Zo zijn er meer feiten die in het boek verwerkt zijn samen met afbeeldingen, waardoor het een levend geschiedenisboek wordt. Wat dat nog meer versterkt? De schrijfstijl en gebruikte taal. Ondanks dat het om non-fictie gaat, is het zeer goed te volgen en bovendien ook prettig om te lezen. Ik vergelijk het een beetje met een geschiedenisdocent die vol passie over een onderwerp lesgeeft. Ik hou daar wel van!

Een quote dat mij nog is bijgebleven: “Eén man haten is makkelijk. Maar Hitlers wanstaltige beslissingen werden gesteund door ontelbaar aantal moedwillige collaborateurs - door een breed en machtig politiek netwerk en culturele beweging.”

‘Het nazicomplot’ is bij mij dus goed in de smaak gevallen. Ik vind het zeker een aanrader voor andere lezers die graag boeken lezen over de Tweede Wereldoorlog en het leuk vinden om hun kennis erover uit te breiden.

Meer recensies van Demi Stein