Dierenverhalen uit New York

Demi Stein 05 september 2024
Recensie is oorspronkelijk gepubliceerd op: https://bazarow.com/recensie/recensie-natuur-komt-een-olifant-bij-de-rechter/

Schrijver Karlijn van Houwelingen biedt met Komt een olifant bij de rechter een bijzonder beestig kijkje in de New Yorkse samenleving. Ze laat haar lezers kennismaken met de bekende stad door verhalen te vertellen over dieren die een belangrijke rol of connectie met New York hebben. Inmiddels zijn er tal van boeken verschenen over New York of verhalen waar de grote stad een belangrijke rol speelt, Komt een olifant bij de rechter laat de ‘wilde’ kant van New York zien. Van Houwelingen zegt over de dierlijke inwoners:

“Hun verhalen benadrukken de veerkracht van natuur onder druk en geven een nieuwe kijk op New York. Niet-menselijke New Yorkers blijken ook advocaten, managers en veeleisende carrières te hebben, of leiden zelfs luxe levens waar hun menselijke stadsgenoten nog niet van hadden durven dromen.”

Duiven
Duiven zijn vogels die we eigenlijk overal wel tegenkomen. Wanneer je in Amsterdam over een willekeurig plein loopt, vliegen ze je letterlijk om de oren, dus daarvoor hoef je niet helemaal naar New York. Toch is het duivenverhaal in Komt een olifant bij de rechter een bijzondere. In het hoofdstuk Hoogvliegers laat Van Houwelingen je kennismaken met de geschiedenis van de duif in New York. Je leert bijvoorbeeld dat het Amerikaanse leger een speciaal duivenkorps had met maar liefst 54.000 vogels, maar ook waarom volgens de Amerikaanse bioloog Rob Dunn de dakloze duif een belangrijke rol heeft gekregen als natuurbeschermer. Hoewel de duivenfeitjes je om de oren vliegen, blijft het mooiste aan dit verhaal toch de passie van duivenmelker Mike Scott, waar Van Houwelingen mee in gesprek gaat. Over deze, soms ietwat onhandige vogels, vertelt hij:

“Sommige mensen drinken, sommige mensen roken wiet. Sommige mensen gaan naar een tietenbar. Sommige mensen gaan naar massagesalons. En ik… Ik vind duiven leuk. Ze houden me uit de problemen. Zonder deze vogels zou ik dood zijn of in de gevangenis zitten.”

Roodstaartbuizerd
Van Houwelingen schrijft op een pakkende manier over de dieren. Ze gebruikt hiervoor haar journalistieke achtergrond en verweeft feiten met persoonlijke verhalen van mensen die ze ontmoet. Ze laat zien hoe één dier, zoals bijvoorbeeld Pale Male, een roodstaartbuizerd, het leven van New Yorkse inwoners kan veranderen. Overdag hangt hij rond in Central Park, maar ‘s nachts trekt hij zich terug op het beste en duurste plekje van New York. Doordat Van Houwelingen feiten met persoonlijke verhalen en stukjes geschiedenis verwerkt is deze verzameling dierenverhalen een vermakelijk maar ook leerzaam en soms zelfs een vermakelijk geheel. Ze kan je echter ook goed aan het denken zetten, Van Houwelingen vergeet namelijk ook niet om te laten zien hoe de wereld verandert en hoe (wilde) dieren hier (ook) de dupe van zijn.

Karlijn van Houwelingen is een Nederlandse schrijver en journalist. Sinds 2015 is ze correspondent in New York voor onder meer het Algemeen Dagblad en het VPRO-radioprogramma Bureau Buitenland. In 2020 verscheen haar debuut Dit is Amerika, over status, macht en sekse in Trumps macholand.

Komt een olifant bij de rechter is een aanrader voor een breed publiek doordat het zowel leerzaam en interessant is, als vermakelijk en soms zelfs ontroerend. Het is boeiend voor lezers die graag over dieren lezen, maar tevens voor mensen die een uniek inzicht willen krijgen over één van de beroemdste steden van de wereld. Van Houwelingen gebruikt een toegankelijke schrijfstijl waardoor de dierenverhalen goed te volgen zijn.

Meer recensies van Demi Stein