Los te lezen?

Demi Stein 16 juli 2024
Recensie is als eerst gepubliceerd op: https://bazarow.com/recensie/koud/

Koud, geschreven door Barbara de Smedt, speelt zich af vijftien jaar na Alleen, een thriller waarin Julie Meskens ontvoerd werd, terwijl ze in verwachting was van een baby. De dader, Oscar, is nog altijd spoorloos. In Koud wordt de betreffende baby, Hannah, een puber van inmiddels vijftien jaar, ontvoerd. Journalist Pieter De Saegher volgde destijds de zaak van Julie op de voet en besluit om nu ook mee te helpen zoeken naar Hannah. Pieter raakt hierdoor verwikkeld in een gevaarlijk spel, wat hem naar het koude Lapland brengt.

Een spelletje spelen
De identiteit van Hannah’s ontvoerder is onbekend, maar men gaat er vanuit dat het gaat om dezelfde dader die achter de zaak van Julie Meskens zat: Oscar. Niemand kan echter met zekerheid zeggen of het dezelfde persoon is, tot ze de dader daadwerkelijk gepakt hebben. De ontvoerder van Hannah speelt een spelletje met Tom, de vader van Hannah. De ontvoerder laat weten dat Hannah opgesloten zit in een kamer waar de temperatuur alsmaar blijft dalen, tot het zo ijskoud is dat Hannah komt te overlijden. Voor Tom, Pieter en het rechercheteam wordt de spanning alsmaar heter. Om dichter bij Hannah te komen, moeten ze raadsels oplossen. Als lezer doe je je best om ook mee te puzzelen.

De vorige zaak
Koud kun je op zichzelf lezen, maar ik raad toch aan om eerst Alleen te lezen. De ontvoeringszaak kun je los zien van het voorgaande deel, echter ervaarde ik dat ik lastig in het verhaal kwam. Direct vanaf het begin komen er ‘oude bekenden’ ten tonele, die onbekend zijn voor iemand die Alleen niet gelezen heeft. Er wordt gesproken over de vorige zaak op een manier alsof je erbij bent geweest, wat in mijn geval dus niet zo is. Het duurde daardoor een poos voordat ik doorhad wie de personages zijn en wat hun rol in het verhaal is.
Maar eenmaal goed in het verhaal is de zaak goed te volgen en wordt het verhaal spannend en ook vermakelijk. Koud is een spannende psychologische thriller die onder je huid gaat zitten en de lezer zelf laat nadenken over het verloop van het verhaal. Het is even inkomen, maar als je eenmaal bekend bent met wie welke rol speelt en wat de situatie is, kun je eigenlijk niet meer stoppen met lezen. Je wilt immers graag weten hoe dit afloopt voor Hannah en of ze de dader te pakken kunnen krijgen. De Smedt gebruikt in haar boek meerdere perspectieven waardoor het verhaal belicht wordt vanuit meerdere kanten. Hoewel dat een brede kijk op de situatie geeft, blijft de ontknoping een lange tijd een raadsel.

Meer recensies van Demi Stein