Je kunt alles worden wat je wilt

Demi Stein 19 juni 2024
Recensie oorspronkelijk geplaatst op: https://bazarow.com/recensie/recensie-niet-geboren-op-mijn-verjaardag/

Niet geboren op mijn verjaardag is het persoonlijke verhaal van Sam van den Haak. Van den Haak werd geboren in Sri Lanka en werd toen ze slechts drie jaar oud was (in 1984) onder frauduleuze omstandigheden geadopteerd en kwam ze terecht in een Nederlands gezin. Vanaf haar zesde levensjaar werd ze jarenlang misbruikt door haar adoptievader, op haar zeventiende werd ze door haar adoptievader uit huis gezet waardoor ze zonder familie moest overleven.

Van den Haak ging uiteindelijk op zoek naar haar oorsprong en ontdekte dat alles omtrent haar bestaan een leugen was, en dat ze zelfs niet geboren was op haar verjaardag. Samen met twintig anderen klaagde ze de Nederlandse Staat aan wegens adoptie fraude en kinderhandel. Van den Haak steekt hier nog altijd veel energie in, waarover ze regelmatig spreekt tijdens bijvoorbeeld lezingen en op haar sociale media.

“Je kunt alles worden wat je wilt, maar vooral jezelf!” is Sam’s motto, wat ze met haar boek Niet geboren op mijn verjaardag duidelijk maakt.

Krachtig verhaal
Van den Haak neemt je in Niet geboren op mijn verjaardag mee in haar levensverhaal. Ze vertelt haar verhaal aan de hand van dagboekfragmenten, via deze fragmenten beschrijft ze verschillende gebeurtenissen veel uitgebreider. Je leest over haar leven in het adoptiegezin, het misbruik van haar adoptievader en welke gevoelens dit bij haar teweegbracht. Je leest over haar uithuiszetting, hoe zwaar dit was en dat ze letterlijk in haar eentje moest zien te overleven. Regelmatig had Van den Haak letterlijk geen geld meer voor voedsel. Maar je leest ook over voor iedereen herkenbare onderwerpen zoals eerste liefdes en volwassen worden.

Hoewel er veel heftige dingen gebeuren in het leven van Van den Haak, voelt het boek niet alleen maar zwaar of duister. Van den Haak laat zien hoe strijdlustig ze is en hoe opgeven voor haar simpelweg geen optie is. Door Niet geboren op mijn verjaardag krijg je het gevoel dat je een compleet beeld krijgt van de schrijver haar leven en dat je haar via dit boek goed leert kennen. Maar bovenal is het een krachtig verhaal dat lezers de inspiratie geeft om door te zetten en te vechten voor wat je wilt. Inmiddels is Van den Haak een succesvolle zakenvrouw met een winstgevend bedrijf dat teambuildings quizzen voor bedrijven organiseert.

Adoptiefraude en kinderhandel
Voordat ik Niet geboren op mijn verjaardag las, wist ik niets over deze hele kwestie. Uiteraard had ik weleens gehoord dat er mensen op jonge leeftijd vanuit het buitenland geadopteerd waren, maar dat hier een wereld van fraude en kinderhandel achter schuil gaat, was mij onbekend. Dit non-fictie/ autobiografische verhaal kwam ik tegen op Instagram en ik was er direct nieuwsgierig naar. Het verhaal heb ik geluisterd via Kobo Plus, dat Van den Haak overigens zelf heeft ingesproken. Ik ben blij dat ik Van den Haak’s verhaal nu ken en via haar verhaal ontdekt hebt dat adoptie fraude en kinderhandel zo’n groot iets zijn.

Ondanks de heftige situaties die Van den Haak in haar boek beschrijft, is het een boek dat zeer toegankelijk geschreven. In een gesprek via Instagram liet Van den Haak weten dat ze bewust gekozen heeft voor een begrijpelijker schrijfstijl zodat ook jongeren haar verhaal vrij gemakkelijk kunnen lezen. In mijn ogen is dit dan ook zeker gelukt.

Niet geboren op mijn verjaardag is een spraakmakende autobiografie over adoptiefraude, kindermisbruik, vechtlust, maar vooral ook over veerkracht en hoop. Het is een boek dat je aan het denken zet, ontroert, maar ook inspireert. Naast ervaringsdeskundige is Van den Haak in 2005 als Bachelor of Education afgestudeerd op het onderwerp adoptieproblematiek. Haar persoonlijke verhaal is zeker een aanrader om eens te lezen en daardoor meer te weten te komen over adoptieproblematiek. Mede doordat het zo toegankelijk geschreven is, is het ook daadwerkelijk een aanrader voor iedereen.

Meer recensies van Demi Stein