Samen op reis

Demi Stein 05 september 2024
Recensie is oorspronkelijk gepubliceerd op: https://bazarow.com/recensie/recensie-wombat-vlerkje-op-zoek-naar-de-maki-2/

Wombat en Vlerkje wonen samen in één huis. Op een dag zien ze op de TV een maki en Wombat de bioloog roept direct: die zoek ik al jaren. Zodoende gaan Wombat en Vlerkje samen op reis, op zoek naar de maki.

Tijdens hun zoektocht naar de maki komen Wombat en Vlerkje door verschillende gebieden, waar ze ook andere diverse dieren tegenkomen en er kort een praatje mee maken. Soms komen ze zelfs gevaarlijke dieren tegen, waardoor Wombat en Vlerkje een beetje bang worden en heel snel verder gaan met hun reis.

Wombat en Vlerkje komen er tijdens hun reis achter dat maki’s best lastig te vinden zijn, aangezien ze slechts op één plek in de hele wereld te vinden zijn: Madagaskar.

Feitjes
Doordat Wombat en Vlerkje langs allerlei gebieden en dieren komen, komen er ook verschillende dieren-feitjes voorbij. Zoals wanneer Wombat en Vlerkje een luipaard tegenkomen op pagina 19: “‘Zo’n luipaard,’ zegt Vlerkje. ‘Dat is precies een grote kat’. ‘Het snelste dier ter wereld,’ antwoordt Wombat.”

Rijm
Zoals je ook kunt zien aan het citaat hierboven, is het prentenboek op rijm geschreven. Kinderen lezen dus niet enkel over een reis van twee dieren, maar leren ook de kunst van taal kennen door leuke rijmpjes. De diversiteit in het taalgebruik zorgt er tevens voor dat kinderen allerlei nieuwe woorden ontdekken.

Illustraties
Het gehele prentenboek is opgebouwd met links een paginagrootte illustratie en rechts de tekst die erbij hoort. De illustraties zijn in kleur en laten duidelijk zien hoe de besproken dieren eruitzien, zodat kinderen ze kunnen herkennen. Doorheen het verhaal vormen Wombat en Vlerkje als hoofdpersonages het vaste herkenningspunt. De illustraties zijn leuk vormgegeven.

Wombat & Vlerkje op zoek naar de maki is een leuk en avontuurlijk prentenboek dat zeker geschikt is om voor te lezen aan de kleine dierenvriendjes onder ons. Het boek bevat verder niet bijster veel humor of een diepzinnige boodschap. Een vermakelijk en leerzaam prentenboek om uit voor te lezen!

Meer recensies van Demi Stein