Droomopleiding

Demi Stein 05 september 2024
Recensie is oorspronkelijk gepubliceerd op: https://bazarow.com/recensie/recensie-young-adult-thriller-to-kill-for/

Van de vijf meiden zijn er drie uiteindelijk overgebleven die aan de bak kunnen op hun droomopleiding: Street Academy. Shay, Maeve en Gigi hadden dachten lange tijd dat ze er met veel plezier naar toe zouden gaan. De dood van hun twee vriendinnen Aysegül en Tatum overschaduwt hun positieve gevoelens volledig.

Verdenking van moord
Aan het einde van het eerste deel moeten de vriendinnen Shay, Maeve en Gigi en de lezers van het boek afscheid nemen van Aysegül en Tatum. Tatum wordt verdacht van moord en daardoor liggen de drie vriendinnen niet goed in de groep bij de andere Street Academy studenten. De meiden weten zeker dat Tatum niet de moordenaar is en zijn daardoor ook continue op hun hoede: de echte moordenaar loopt immers nog vrij rond. Shay, Maeve en Gigi komen er al snel achter dat ze op de Street Academy niet veiliger zijn dan dat ze thuis waren.

Spanning
Chinouk Thijssen weet de interesse van haar lezers letterlijk vanaf het eerste hoofdstuk te wekken. Het begint bij het afscheid van Tatum, een emotioneel moment. De daadwerkelijke moordenaar maakt hier goed gebruik van en zet te toon voor de rest van het boek: “Dachten jullie dat het hiermee zou stoppen? Dit is nog maar het begin. Wie van jullie schopt het tot Final Girl? ik kan niet wachten.”

De spanning blijft geheel het boek onder je huid zitten want je weet, net zoals de drie vriendinnen, dat zij continue in gevaar zijn. Waar je het eerste deel relatief rustig kennis maakte met de meiden en hun achtergrond, draait dit boek vrijwel volledig omtrent de ‘cluedo moordenaar’ en zijn of haar acties. Toch verweeft Thijssen in dit verhaal een aantal thema’s om het ook van wat diepgang te voorzien, zo worden de drie vriendinnen gepest en zie je flarden over alcoholverslaving en het missen van een ouder.

Wat brengt het slotdeel?
Normaliter ben ik bij trilogieën geen groot fan van het tweede deel omdat het vaak aanvoelt als een bruggetje naar het slotdeel zonder weinig toevoeging. To kill for is echter bloederig, sensationeel en enorm spannend, waardoor lezers zich geen moment vervelen. Aanwijzingen worden gegeven, of zijn het details die de drie vriendinnen (en de lezer van het boek) op een verkeerd spoor zetten?! Dat ontdekken we ‘helaas’ pas in het derde en tevens slotdeel van de Street Academy-trilogie. Thijssen eindigt To kill for met een cliffhanger, waardoor de wens om direct door te kunnen naar To die for groot is. Hier hebben we wat geduld voor nodig, het slotdeel verschijnt bij Uitgeverij Clavis YA in oktober dit jaar.

Meer recensies van Demi Stein