Wonen boven het boekcafé

Demi Stein 16 juli 2024
Recensie is als eerst gepubliceerd op: https://bazarow.com/recensie/recensie-feelgood-vertel-mij-wat/

Vertel mij wat is het eerste deel in de Boekencafé-serie geschreven door feelgood-auteur Anne West. In dit humoristische verhaal woont Juul boven het boekencafé van haar beste vriendin Lauren. Juul schrijft prachtige feelgood bestsellers, maar niemand weet dat Juul hierachter zit, ze schrijft onder een pseudoniem.

Pseudoniem
Waarom Juul een pseudoniem gebruikt? Simpel: vroeger werd Juul veel gepest waardoor ze nog altijd erg onzeker is over zichzelf en haar uiterlijk. Nu ze echter een succesvolle auteur is, wil haar uitgever graag toch een gezicht achter de boeken zetten. De lezers smeken erom!

Topmodel Lauren
Juul houdt koppig vol dat zij niet bekend wil worden en samen met de uitgever besluiten ze om dan op zoek te gaan naar een ander gezicht. Juuls beste vriendin, Lauren, was in het verleden topmodel en al snel wordt zij dus voor het karretje gespannen. Lauren staat hier niet om te springen, ze heeft niet voor niets besloten om uit de modellenwereld te stappen en een boekencafé te starten. Maar omdat ze Juul graag helpt, gaat Lauren toch overstag.

Liefdesleven van Juul
Doordat Juul zo’n teruggetrokken leven leidt in het appartement boven het boekencafé is haar liefdesleven niet zo succesvol. Lauren pusht Juul om te daten, maar zonder succes. De dates zijn ongemakkelijk, verlopen stroef en ze voelt bij niemand de perfect match zoals ze zelf zo goed in haar boeken kan omschrijven. Juul denkt dat ze te onaantrekkelijk is om ooit aan de man te komen, tot ze cabaretier Ids ontmoet.

Liefde voor boeken
Vertel mij wat is een heerlijk feelgood-verhaal waarbij je je eigen drukke leven even kan vergeten en meegenomen wordt naar een dromerig boekencafé in Deventer. Vertel mij wat is heel sfeervol geschreven, zo spat de liefde voor boeken van de bladzijdes af. Tevens gebruikt schrijver West ook veel humor in haar boek, waardoor je regelmatig hardop mee kan lachen. Juul is een personage waar vrouwen zich in kunnen herkennen doordat haar onzekerheden goed belicht worden, waardoor je gemakkelijk meegesleept wordt in het verhaal. Allemaal ingrediënten voor een goed geschreven feelgood-boek.

Anna West is inmiddels een bekende naam in het feelgood-genre van eigen bodem. Ze begon met schrijven toen ze slechts elf jaar oud was. Naast Vertel mij wat schreef ze ook de series De kleine theetuin en De stadstuin.

De connectie tussen hoofdpersonage Juul en Ids is voorspelbaar, maar toch ook zeer vermakelijk. Alle punten samen maakt Vertel mij wat een feelgoodboek waar je je ook echt goed door gaat voelen. We moeten nog even wachten op het vervolgdeel, Anders ik wel verschijnt in november 2024.

Meer recensies van Demi Stein