Bijzonder!

Demi Stein 03 juli 2024
Een tijdje terug las ik “Zijn jongen” geschreven door Carry Slee, en ik wil nog even mijn gedachten over dit boek met jullie delen!

Als kind las ik erg graag boeken van Carry Slee en toen ik zag dat er een boek over haar jeugd en de verhoudingen met haar vader en de rest van het gezin zou verschijnen, wist ik direct: dit boek wil ik lezen. Na research op internet kwam ik erachter dat Slee al eerder een autobiografisch drieluik had uitgegeven, deze heb ik niet gelezen en ik kan dus niet vertellen of “Zijn jongen” vernieuwend is ten op zichte van die boeken.

De vader van Slee had graag een zoon gehad, maar kreeg ‘helaas’ twee dochters. Dit feit had vooral voor Carry Slee veel impact op haar leven. De titel verklapt het al, papa Slee noemde zijn dochter ‘zijn jongen’. Aan het begin van de roman lezen we een soort verslag van de dood en afscheid van papa Slee.
“Iedereen kon doodgaan, maar mijn vader niet. ‘Slee heeft het eeuwige leven,’ zei hij altijd. Natuurlijk wist ik dat het onzin was. Mijn vader dood? Zomaar plotseling? Hij was ijzersterk en nooit ziek. Hij leed alleen aan migraine. Daarom had hij altijd een buisje Chefarine 4 op zak.”

Vervolgens lees je door het boek fragmenten over Slee haar jeugd afgewisseld met het moment waarop Slee te horen kreeg dat haar vader was overleden en zij onderweg was naar haar moeder. Je krijgt hierdoor een kijkje in de jeugd van Slee, hoe haar vader haar behandelde en hoe de verhoudingen in de rest van het gezin eruitzagen. Regelmatig voelde ik mij ongemakkelijk over hoe papa Slee met zijn dochter omgaat, want dit is gewoon echt niet hoe het hoort te gaan. En ondanks zijn gedragingen, doet Carry Slee enorm haar best om gezien te worden door haar vader, wat het geheel ook ontroerend maakt.

Het kijkje in het leven van Carry Slee vond ik zeker interessant. Doorheen het boek verandert haar schrijfstijl passend bij hoe Slee zelf groeide naar een ander persoon, kenmerkend aan een kinderlijke schrijfstijl bij haar jongste herinneringen die naar een volwassen schrijfstijl verandert als steeds krachtiger wordende volwassene. Ik ben blij dat ik deze roman gelezen heb. “Zijn leven” is zeker een aanrader voor als je meer wil weten over het leven van Carry Slee!

Meer recensies van Demi Stein