Liefde verandert in haat

Demi Stein 05 september 2024
Recensie is oorspronkelijk gepubliceerd op: https://bazarow.com/recensie/recensie-fantasy-zoon-van-de-witte-magnolias/

In Shanghai zijn nog steeds de Witte Magnolia’s en de Scharlaken Rozen aan de macht, maar er heerst veel onrust tussen de bendes. Hierdoor staan de posities van de erfgenamen, Juliette en Roma, ook meer onder druk. De ontluikende liefde tussen de hoofdpersonages Juliette en Roma is inmiddels ook veranderd in haat, sinds Juliette Roma’s beste vriend omlegde.

Maar niet alleen binnen de bendes heerst er veel onrust, er is ook veel dreiging van buitenaf door de komst van communisten en door de Kuomintang die met de nationalistische soldaten strijdt tegen het imperialisme. Maar dit is niet de enige dreiging van buitenaf, er ligt ook opnieuw een gevaarlijk monster op de loer. Roma en Juliette worden hierdoor opnieuw verplicht om samen te werken, om de stad in veiligheid te brengen.

Grimmige wereld
Juliette en Roma leven in een grimmige wereld. Chloe Gong beschrijft op interessante en geloofwaardige manier hoe er continue gevaar dreigt in Shanghai, waardoor je in het hele boek een sudderende spanning ervaart. Ondanks de grimmige wereld is er echter niet alleen maar ellende, want het zou natuurlijk geen romantisch fantasy verhaal zijn als er geen romantiek in zit. Juliette en Roma trekken elkaar continue aan, maar stoten elkaar ook weer af. De liefde tussen deze twee hoofdpersonages en de gevoelens die daarbij komen kijken, zijn een belangrijke rode draad in het verhaal.

Politiek spel en burgeroorlog
Gong is geboren in Shanghai en heeft een voorliefde voor geschiedenis. De schrijver vindt het daarom belangrijk om dit te verwerken in haar boeken. Dit komt duidelijk naar voren in Zoon van de Witte Magnolia’s doordat er diepgang gegeven wordt op de burgeroorlogen in Shanghai en de politieke spelletjes die er gespeeld worden. Dat maakt Zoon van de Witte Magnolia’s niet enkel vermakelijk, maar ook interessant en leerzaam.

Zuivering en bloederige strijd
Aan het einde van Zoon van de Witte Magnolia’s vindt er veel actie en geweld plaats, met een bloederige strijd als gevolg. Er is hierdoor minder ruimte voor de romantiek, maar het zorgt wel voor een spannend einde. Gong knoopt echter niet alle touwtjes aan elkaar, het einde is op een manier geschreven waardoor er toch op voortgeborduurt kan worden. In eerste instantie vond ik dit jammer, oorspronkelijk zouden de Verboden Duet boeken namelijk een duologie vormen en dan vind ik het prettig als het verhaal ook daadwerkelijk afgerond is. Maar inmiddels is bekend dat er in september 2024 toch een vervolg komt, namelijk deel ‘2 en half’: Terugkeer van de bendes.

Speciale editie
Zoon van de Witte Magnolia’s is uitgegeven in een Limited Edition hardcover met stofomslag, met een bedrukt boekblok en art aan de binnenzijde. Het past hierdoor goed bij het voorgaande deel en staan samen als een kunstwerk in de boekenkast.

De Verboden Duet boeken is een hervertelling van het klassieke liefdesverhaal Romeo en Julia, in een nieuw fantasy jasje. Het is een origineel en vermakelijk verhaal waarbij ook veel diepgang gegeven wordt op het Shanghai van 1926. Het verhaal is een aanrader voor eenieder die graag fantasy leest waarin een haakje met de realiteit of geschiedenis gemaakt wordt.

Meer recensies van Demi Stein