Bijzondere roman

DeniseM 17 juni 2024
Een semi-bekende kunstenaar besluit niet met het vliegtuig, maar met de auto te willen reizen van Los Angeles naar New York. Wanneer haar man en kind zijn verdwenen, besluit de vrouw een afslag te nemen op de snelweg en huurt ze een kamer in een motel. Haar intentie is om dit voor een nacht te doen, maar al snel besluit ze te blijven. Ze upgrade de kamer en begint een affaaire met een jongere, getrouwde man. Het voelt heerlijk om even in een ‘ander’ leven te stappen, maar al snel komt de realiteit om de hoek kijken van haar leven als echtgenote en moeder. Hoe gaat ze hier mee om?

Het verhaal is chonologisch geschreven, met af en toe een terugblik naar het verleden. Het boek bestaat uit vier delen van in totaal 30 hoofdstukken. Het verhaal is op een beeldende manier geschreven. Als lezer lezen we vanuit het perspectief van de 45-jarige vrouw, tijdens het lezen krijgen we op die manier een goede inkijk in haar gedachten en gevoelens.

Het boek was voor mij anders dan wat ik op basis van de flaptekst had verwacht. In het boek komen onderwerpen als identiteit en zelfbevrediging aan bod. Daarnaast gaat het zo nu en dan ook over de menopauze. Wellicht omdat de onderwerpen, of de manier hoe ze zijn vormgegeven, ver weg liggen van mijn leven lukte het mij niet goed om mij met de 45-jarige vrouw te identificeren, ondanks dat we als lezer veel inkijk krijgen in de gedachten en gevoelens. Wat ik leuk vond aan het boek is dat het een modern boek is, waarbij de hoofdpersonage alles behalve standaard wordt neergezet. Daarnaast komen ‘moderne’ onderwerpen uitgebreid aan bod in het boek. Dit is een leuke toevoeging/afwisseling in vergelijking met andere romans. Het was leuk om een keer een andere ‘soort’ roman te lezen, die op openhartige wijze is geschreven. Ik weet echter niet of het echt een boek voor mij is. Het lezen van het boek was een belevenis op zich, dus mocht je twijfelen zou ik aanraden om hem eens op te pakken!

Meer recensies van DeniseM