Bloemeneiland - Suzanne Vermeer

DeniseM 20 juni 2024
Pien runt een drukke kapperszaak en zit er na de dood van haar moeder een half jaar eerder behoorlijk doorheen. Samen met haar beste vriendin Leonor is ze dan ook toe aan een welverdiende vakantie. Terwijl ze over de bestemming nadenkt, vindt Pien een brief met een mysterieuze boodschap in het huis van haar moeder. Ze besluiten de waarheid achter de brief te achterhalen, wat hen naar Madeira brengt. Aldaar komen er steeds meer geheimen naar boven en lijkt alles wat Pien over haar verleden wist ineens onzeker...

Het verhaal begint meteen erg pakkend, namelijk met een bevalling waarbij de zwangere vrouw als ‘zondaar’ wordt neergezet. Meteen na de bevalling wordt het kindje weggehaald, zonder dat de kersverse moeder deze heeft kunnen zien of vasthouden. Vanuit de spannende proloog stappen we in het leven van Pien, die net haar moeder is verloren en een drukke zaak runt. Het verhaal wordt ook grotendeels vanuit haar perspectief verteld. Pien is erg eenzaam, en heeft naast haar beste vriendin Leonor een beperkt sociaal netwerk. Doordat ze ook geen idee heeft wie haar vader is, heeft ze na het overlijden van haar moeder geen familie meer over. Door samen met Leonor op onderzoek uit te gaan, hoopt ze de antwoorden te vinden op de vragen die ze niet meer aan haar moeder kan stellen. Gedurende het boek leer je Pien, en in mindere mate Leonor, erg goed kennen. Leuk om te lezen hoe twee vrouwen die erg tegengesteld zijn in doen en laten, zo een hechte vriendschap hebben.

Het boek is door middel van korte hoofdstukken vlot en beeldend beschreven. Er komen gedurende het boek een aantal beschrijvingen van de omgeving, bezienswaardigheden en feitjes over Madeira voorbij, wat ik een erg leuke toevoeging vond aan het boek. Hierdoor waan je je als lezer ook op een heerlijk Portugees eiland. Echt spannend vond ik het boek niet. Zoals ik met sommige thrillers heb zat ik niet aan het boek gekluisterd. Wel was ik erg benieuwd hoe de zoektocht van Pien en Leonor zou aflopen, wat maakt dat ik het boek alsnog vrij snel heb uitgelezen. Een heerlijk, laagdrempelig boek om te lezen tijdens een warme dag (of tijdens een Nederlandse zomerbui om je toch nog op een Portugees, veelal zonnig, eiland te wanen).

Meer recensies van DeniseM