Inspirerend!

DeniseM 20 juni 2024
De titel zegt het al want Eva, de schrijfster van dit boek, heeft wel armen en benen. Door het aangeboren Femur fibula ulnacomplex (FFU syndroom) zijn deze alleen wat korter dan bij de meeste mensen. In het boek neemt Eva de lezer mee tijdens allerlei gebeurtenissen in haar leven variërend
van werk, dates, feesten, verhuizingen, zorgmedewerkers en pgb-frustraties.

Wat een onwijs inspirerend boek is dit! Zelf heb ik al eens het een en ander van Eva Eikhout voorbij zien komen op tv en social media, en was dan ook erg benieuwd naar haar verhalen in dit boek. Allerlei onderwerpen wisselen elkaar in korte hoofdstukken af, waarbij ieder hoofdstuk een ander verhaal weergeeft. Er zitten hoofdstukken bij uit de jeugd van Eva, zoals toen ze graag een fiets wou kopen terwijl het voor Eva anatomisch gezien niet mogelijk is om te fietsen, en verhalen uit het hier en nu. Verschillende onderwerpen wisselen elkaar af en allemaal zijn ze op een nuchtere en humoristische manier geschreven. Tijdens het lezen heb ik dan ook regelmatig hardop moeten lachen toen ik het boek aan het lezen was. We lezen over hoe Eva het daten ervaart, hoe ze haar huidige partner ontmoet heeft, hoe ze zelfstandig naar de wc gaat in restaurants, hoe het voor haar mogelijk is om ondanks de zorg die ze nodig heeft toch zelfstandig te wonen, wat de voordelen van haar elektrische rolstoel zijn, hoe ze zelfstandig kan autorijden en nog veel meer! Zoals ik al schreef is het boek met de nodige luchtigheid en humor geschreven, maar dit neemt niet weg dat er ook ruimte is voor verdriet en onderwerpen waar Eva in het dagelijks leven tegenaan loopt. De bureaucratie in Nederland en de frustraties die dit oproept wordt in dit boek pijnlijk duidelijk. Ik heb van dit boek genoten, en heb het dan ook dezelfde dag nog uitgelezen. Ik wacht eigenlijk op een vervolg, want ik wil meer verhalen van Eva!

Meer recensies van DeniseM