Iedereen hier liegt - Shari Lapena

DeniseM 28 juni 2024
Stanhope is een veilige buurt, waar veel families met plezier wonen. Toch heeft iedereen wel zijn geheimen. William Wooler is ogenschijnlijk de perfecte partner en vader, maar in werkelijkheid heeft hij een affaire met Nora. Wanneer Nora de affaire op een dag beeïndigd komt William van streek thuis. Aldaar treft hij zijn negenjarige dochter Avery aan, die eigenlijk heleaal niet thuis hoort te zijn. De spanning loopt zo hoog op dat William zijn zelfbeheersing verliest. Een paar uur later wordt Avery als vermist opgegeven door haar familie...
De altijd ogenschijnlijke veilige buurt is ineens niet meer zo veilig. William blijkt niet de enige die dingen verbergt. Wanneer er een getuige een verklaring aflegt die niet lijkt te kloppen verliezen steeds meer mensen hun gezond verstand. Wie heeft Avery meegenomen? Iedereen hier liegt, maar iemand uit de buurt kent de waarheid...

In het boek wordt de lezer tijdens de start van het boek meegenomen in de gebeurtenis die centraal staat in het boek, de verdwijning van Avery. Het boek begint dan ook meteen spannend, en ik was erg benieuwd wie er achter de verdwijning zou zitten. In het boek lezen we vanuit verschillende perspectieven. Dit zorgt enerzijds voor een leuke toevoeging, omdat we van veel buren de gedachten en handelswijze meekrijgen. Aan de andere kant zorgt het ook voor een overload aan personages en zijn deze her en der moeilijk uit elkaar te houden. Door middel van een witregel wordt in het boek duidelijk aangegeven wanneer je vanuit een ander personage leest. Door de schrijfstijl wordt het geheel, met name het dorp Stanhope, beeldend weergegeven. Al snel had ik meerdere ideeën wat er met Avery gebeurt kon zijn.

Toch waren er ook wat aspecten die ik minder vond aan dit boek. Avery is een negenjarig meisje, echter doen haar gedachten, beschrijvingen en doen en laten me niet denken aan een negenjarige, eerder een tiener van een jaar of veertien. Dit maakte het geheel wat ongeloofwaardig. Daarnaast vond ik het einde niet heel sterk en het einde wat abrupt.

Al met al heb ik wel van dit boek genoten. Hoewel het qua aantal personages soms wat nadenken was wie bij welke verhaallijn hoorde, vond ik het erg verfrissend weer eens een boek te lezen met meer verhaallijnen dan een gemiddeld boek.

Meer recensies van DeniseM