Pakkend boek!

DeniseM 20 juni 2024
In Mama huilt harder vertelt Leslie Keijzer haar eerlijke verhaal over het moederschap. Na de geboorte van haar beide zoontjes krijgt Leslie last van neerslachtige, sombere gedachten en angstige gevoelens. Dit maakt haar bang en radeloos. In eerste instantie stuurt de huisarts haar weer terug naar huis. Pas later krijgt ze de diagnose post partum depressie. In dit boek hoopt Leslie dat haar verhaal andere moeders een hart onder de riem kan steken en dat het ook voor partners en andere naasten duidelijker wordt waar iemand doorheen gaat, want dit zelf vertellen wanneer je in deze situatie zit lukt vaak niet.

Mama huilt harder las ik met de leesclub van Ilona. Al snel toen ik het boek ontving besloot ik erin te beginnen en nog dezelfde dag was hij uit. In dit boek vertelt Leslie in kleine, korte hoofdstukken verschillende momenten uit haar leven. Sommige hebben betrekking op haar kinderleeftijd en jeugd, anderen zijn vrij recent. Doordat de lezer deze korte momenten wordt meegenomen, krijgen we als lezer goed mee hoe een postpartum depressie begint en wat voor veranderingen Leslie begon te merken. In deze hoofdstukken word je meegenomen in de gedachten en angsten van Leslie, waardoor je je als lezer goed kunt voorstellen waar ze doorheen is gegaan. Zelf vond ik het bizar om te lezen dat Leslie meermaals bij de huisarts heeft aangeklopt maar steeds terug naar huis werd gestuurd zonder dat er verder aandacht werd besteed aan (de psycho-educatie van) postnatale depressies. Dit bewijst maar weer dat het echt belangrijk is dat er meer aandacht naar deze onderwerpen uitgaat. Ik vind het erg dapper dat Leslie haar verhaal op zo een manier op papier heeft kunnen zetten, dat we als lezer een inkijkje krijgen in haar vervelende gedachten en nare gevoelens die ze op dat moment ervaarde. Er is veel moed voor nodig om je op deze manier bloot te geven en je kwetsbaar op te stellen. Ik kan dit boek zeker aanraden als je zelf een postpartum depressie hebt gehad, als je er middenin zit, als je iemand kent die hiermee worstelt (of geworsteld heeft) of wanneer je graag meer wil lezen over de ervaringen van iemand met een doorgemaakte post partum depressie.

Meer recensies van DeniseM