Moord in de familie

DeniseM 28 juli 2024
4,5 sterren

De true crime-serie Infamous heeft dit keer wel een hele bijzondere moordzaak die wordt onderzocht, namelijk de moord op de stiefvader van de regisseur van het programma, Guy. Luke Ryder werd in 2003 dood aangetroffen in de tuin terwijl de toen 10-jarige Guy boven lag te slapen. Nick Vincent, producent van de serie, heeft een team van zes experts samengesteld die de moordzaak gaan onderzoeken. Maar al snel blijkt dat alle experts in meer of mindere mate iets met de zaak te maken hebben. Wie is te vertrouwen? Wordt de moordenaar gevonden?  ‘Een verslavende, buitengewoon interactieve thriller.’ is wat The Sunday Times op de flaptekst over het boek schrijft. Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. In het boek worden zes experts samen om de tafel gezet om een moord op te lossen. Een gepensioneerd hoofdinspecteur van de politie, een journalist, een officier van justitie, een forensisch psycholoog, een forensisch onderzoeker en een inspecteur bij de politie worden door producent Nick Vincent bij elkaar gematched. Guy Howard is als regisseur van het programma vastbesloten het mysterie rondom het overlijden van zijn stiefvader op te lossen, dat is de enige manier waarop zijn familie rust zal krijgen. Als onderdeel van de familie is hij betrokken bij de opnames als het over gebeurtenissen uit het verleden gaat. Naast Guy worden ook andere belangrijke personen van de familie Howard gevraagd voor de camera te verschijnen.  Het boek speelt zich af in acht grote hoofdstukken, wat gelijk staat aan de acht afleveringen die het seizoen van Infamous bevatte. Het boek is op een interactieve manier geschreven, en leest zoals de opnames ook hebben plaatsgevonden. Ieder hoofdstuk begint met een ‘callsheet’ en al snel lees je over de gesprekken die de experts met elkaar voeren. Hier en daar worden de teksten onderstreept met foto's, krantenartikelen of afbeeldingen. Aan het eind van de hoofdstukken lezen we mailwisselingen, spraakopnamen en een recensie van de aflevering in de krant. Zoals het tegenwoordig gaat, wordt er ook op fora druk gespeculeerd over het programma. Ook hier zijn fragmenten van te lezen. Naarmate de afleveringen, en dus het boek, vorderen komen de experts steeds meer te weten over het leven van Luke Ryder. Hier en daar stuiten ze op de nodige tegenstrijdigheden. Ook als lezer doe je actief mee met de zoektocht en heb je ideeen wie iets met de moord te maken kunnen hebben. Het einde zag ik desalniettemin alles behalve aankomen, wat maakt dat ik het boek met de nodige verbijstering heb dichtgeslagen toen deze uit was.  Moord in de familie is op een interactieve, vlotte manier geschreven. Het boek bevat 8 grote hoofdstukken, maar doordat het boek leest als een script van een serie ben je daar zo doorheen. Zelf moest ik tijdens het begin van het boek even wennen aan de manier hoe het boek geschreven was, maar toen ik er eenmaal in zat, zat ik er ook helemaal in en kon ik het boek niet wegleggen. Een echte aanrader als je fan bent van het oplossen van moordzaken!

Meer recensies van DeniseM