Prachtig Young-Adult verhaal

Desirée 12 juli 2024
In 1985 verhuist Johanne met haar moeder en broertje Paulie naar Warsum. Ze leert al snel een aantal jongeren kennen, waaronder de knappe Henrico. Ze krijgen verkering en hebben fijne maanden. Totdat Henrico door een vreselijke gebeurtenis in coma komt te liggen. Hij is waarschijnlijk zijn geheugen kwijt en Johanne spreekt cassettebandjes in, zodat Henrico het zich hopelijk herinnert.

Een prachtig Young-Adult verhaal over tieners, liefde, verlies en geheimen.

Het boek heb ik niet weg kunnen leggen en het moest uit. Dit komt mede door de korte hoofdstukken, waar je doorheen vliegt. Soms was het niet duidelijk of je iets uit het verleden of heden aan het lezen was, maar door verder te lezen komt dat goed.

Het hoofdpersonage is Johanne, ze is een onstuimige puber en ze trekt graag haar eigen plan. Haar broertje Paulie is ook een belangrijk personage, hij is dol op insecten en leert van alles over bijen van zijn buurman Lomme.

Een leuke toevoeging vind ik de jaren ‘80 liedjes die in het boek voorbij komen.

Het slot is verrassend en voor mij was het verhaal helaas nog af.

De titel verwijst naar de buurman die imker is. Op de omslag staat een cassettebandje waarmee Johanne haar herinneringen opneemt.

Meer recensies van Desirée