Geen standaard true crime

Desirée 14 oktober 2024
Niña Weijers is in 2020/2021 gastschrijver in Almere. Ze raakt geïntrigeerd door de moorzaak op de Almeerse Cassandra. Het meisje verdween na een avondje uit en werd later dood teruggevonden in het water. Niña spreekt met het politieteam, familie en vrienden van Cassandra.

Niña schrijft over haar eigen jeugd en haar kijk op de wereld. Dit boek wil ze baseren op feiten en niets zelfs invullen.

Het boek heeft me verrast, want het is geen standaard true crime verhaal. Het boek heeft niet tot doel om dichterbij de waarheid te komen. De verdwijning en vondst van het lichaam van Cassandra, wordt niet volgens een tijdlijn behandeld. Het boek is meer een reportage over Almere en de tijd waarin Cassandra verdween.

Niña volgt de zijtakken van het politieonderzoek en praat met mensen die Cassandra hebben gekend. Zoals haar broer, vriendje en vriendinnen.

Ook schets ze een beeld van de stad Almere in die periode. En wat er in die tijd onder de jongeren leefde, zoals hardcore feesten, Londsdale en drugs.

Op de blauwe omslag staat de naam van Cassandra, ik vind het een mooie en toch ingetogen omslag.

Het is belangrijk dat er nog steeds aandacht wordt gevraagd voor deze moordzaak, want er is iemand die waarheid weet.

Meer recensies van Desirée