Indrukwekkend

Desirée 21 juli 2024
Rena Finder is 11 jaar als ze met haar familie op transport wordt gezet naar de getto in het Poolse Krakau. Door veel geluk komt Rena met haar moeder in de fabriek te werken van Oskar Schindler. Hij probeert zo goed mogelijk voor zijn Joodse medewerkers te zorgen. Toch leven ze in angst en op een dag worden ook Rena en haar moeder gedeporteerd naar het concentratiekamp Auschwitz.

Een indrukwekkend biografisch verhaal over de holocaust. Het wordt duidelijk hoe een klein meisje de Tweede wereldoorlog in Polen heeft beleefd.

Het boek bevat ook mooie wijsheden:
‘Je hoeft niet van iedereen te houden, maar iedereen verdient het wel om eerlijk te worden behandeld’

Het nawoord bevat foto’s die Rena na de oorlog heeft gevonden.

Ondanks dat dit een kort verhaal is van 60 pagina’s, is het ontzettend aangrijpend en beklemmend. Het is goed dat dit verhaal wordt vertelt aan de volgende generaties.

Op de omslag staat een meisje op de lijst van Schindler. Ik vind het een indrukwekkende omslag.

Meer recensies van Desirée