Liever het verhaal van een ander

Diana van Eynde 26 juni 2015

Het verhaal van iemand anders, het debuut van Anneliese Mackintosh, blijkt winnaar te zijn van diverse Amerikaanse prijzen. In april werd het boek uitgegeven door uitgeverij Atlas Contact. Een boek met 30 korte verhalen over Gretchen, een twintiger die je in je hart sluit en in wie je jezelf herkent. Maar is dit wel zo?

Gretchen is een getalenteerd meisje dat houdt van tatoeages en seks. Soms verminkt ze zichzelf. Regelmatig duikt ze het bed in, met mannen of vrouwen, het maakt haar niet uit. Vaak hebben haar bedpartners het niet erg goed met haar voor. Gretchens vader is overleden en daar heeft ze het nog steeds moeilijk mee. Maar bovenal is Gretchen vreemd.

Daarnaast heeft Gretchen veel gezichten. Dat is duidelijk te zien aan de cover, die bestaat uit blokjes met foto’s van de hoofdpersoon. In het midden zien we de ‘normale’ Gretchen en daaromheen de verschillende kanten die het meisje heeft. De foto’s zijn vrolijk en nodigen uit tot het lezen. Dit kan grappig worden. Tenminste, die indruk krijg je.

Niets is minder waar. De verhalen waarin Gretchen over haar vader vertelt zijn mooi, maar zwaar. Er wordt gezegd dat Gretchen een vrolijke kijk op het leven heeft. De vraag is waar? Erg is dat niet. De verhalen over papa raken een gevoelige snaar. Op een bijzondere manier wordt het gemis van een vader vormgegeven. Deze verhalen lijken het boek ietwat diepgang te geven.

Helaas wordt die diepgang teniet gedaan door de grove andere verhalen. Bijvoorbeeld het verhaal Van die kleine rituelen. Het bevat allereerst geen lijn. Maar als er dan ook nog vragen in voorkomen als 'Hoe is het om borsten te hebben?', 'Hoe is het om een penis te hebben?' en 'Hoe zit het met je kut?', wordt het wel erg plat. Ook de herkenbaarheid in jezelf is daar ver te zoeken. Gretchen zegt hier bijvoorbeeld dat ze hoopte dat haar borsten zouden slinken toen ze begonnen met groeien. Ook nu is de vraag: wat is hier herkenbaar aan?

De verhalen gaan nergens over. Je bent aan het lezen, maar hebt geen idee waar het naartoe gaat. Bijna elk verhaal laat je ontevreden achter. Was dit het nou? Wat moet ik hiermee? Vragen die regelmatig door je hoofd spoken. Een enkel verhaal is wel de moeite waard.

Het verhaal van iemand anders  maakt de verwachtingen niet waar. Je verwacht een vrolijk boek met leuke verhalen over een twintiger. Je krijgt nietszeggende anekdotes uit een leven vol seks. Soms word je geraakt, maar helaas doet het volgende verhaal dat weer teniet. Jammer.

Meer recensies van Diana van Eynde