Te voorspelbare roman over een nieuw begin

Diana van Eynde 10 juni 2023
Winter in de B&B van Kaat de Kock is een roman die zich afspeelt in een knusse bed & breakfast tijdens het winterseizoen. Hoewel het boek een gezellige sfeer belooft, blijft het helaas oppervlakkig en mist het de nodige diepgang.

Het verhaal gaat over Emma, een jonge vrouw die haar leven een nieuwe wending wil. Ze erft een groot huis in een pittoresk dorpje en na een moeilijk periode vol verdriet besluit ze haar leven om te gooien door een bed & breakfast te openen. Ze hoopt op een nieuw begin, stiekem wat romantiek en zelfontwikkeling, maar helaas komen deze onderwerpen niet volledig tot uiting in het verhaal. De gebeurtenissen in het boek lijken te gemakkelijk te verlopen - zeker als het om de liefde gaat -, waardoor de lezer het gevoel krijgt dat er weinig uitdaging of echte spanning is. Het ontbreekt aan diepgang in de personages en hun emotionele ontwikkeling. Dit maakt het moeilijk om echt met hen mee te leven.

De schrijfstijl van de Kock is vlot en gemakkelijk. Haar zinnen zijn eenvoudig en direct, en mede hierdoor wordt er geen grote mate van diepgang bereikt. Hoewel sommige lezers de eenvoudige stijl kunnen waarderen, kan het voor anderen, zoals ik, een gebrek aan nuance en complexiteit betekenen.

Als schrijfster heeft de Kock een aantal succesvolle boeken op haar naam staan, voornamelijk in het young adult-genre. Ze staat bekend om haar luchtige en toegankelijke verhalen die zich vaak afspelen in hedendaagse settings. Hoewel ze een grote schare fans heeft, heeft Winter in de B&B helaas niet het niveau bereikt dat we van haar gewend zijn.

Helaas kan ik Winter in de B&B niet aanbevelen aan lezers die op zoek zijn naar diepgaande personages en een meeslepende verhaallijn. Hoewel de setting en de schrijfstijl aantrekkelijk gezellig aanvoelen tijdens het lezen, blijft het boek oppervlakkig en dat is prima voor een heerlijk feelgoodverhaal, maar zal niet alle lezers tevredenstellen.

Meer recensies van Diana van Eynde