Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Schrijfstijl verzwakt de verhaallijn

Diana Wienholds 24 december 2015

Andreas Rood debuteerde in 2012 met het boek Wolkenkamer. Dit boek kreeg goede recensies. Het boek werd beoordeeld als spannend, meeslepend, fantasierijk en het kende een goede plot. Zijn tweede boek, Nena, staat hiermee in schril contrast.

Het verhaal draait grotendeels om Hugo, minister-president. Hij wordt gechanteerd. Na een bijeenkomst wordt Hugo benaderd door een paar aanwezigen die een voorstel hebben gedaan over het inzetten van pensioengelden, dit om de ontstane gaten in de begroting te dichten en de financiële crisis op te lossen. Mocht hij tegen hun voorstel stemmen, dan bestaat de mogelijkheid dat er 'iets' met een of meerdere van zijn drie kinderen gebeurt. Hij vertelt zijn vrouw Nena hierover en verzoekt haar alert te zijn. Dan vat Hugo het plan op om, samen met zijn gezin, het land een tijdje te verlaten. Ze vliegen naar Argentinië. Een vriend van Nena’s vader bezit ‘in the middle of nowhere’ grote wijngaarden. Daar denken ze veilig te zijn. Maar helaas, ze worden getraceerd en er worden meteen mensen naar Argentinië gestuurd om actie te ondernemen. Het lukt ze om een van de dochters, Sonja, te ontvoeren. En dan begint een kat-en-muisspel.
Naast dit verhaal spelen nog twee andere verhalen. Eén over een grootschalig afluisterprogramma waar ook ‘politiek Den Haag’ mee te maken heeft. Het andere heeft (ook) te maken met een chantagezaak. Vincent, medewerker van een grote organisatie, wordt gevraagd om, in ruil voor vijf ton, informatie te lekken. Al deze verhaallijnen lopen door elkaar heen.

Het eerste dat opvalt als je in Nena  begint te lezen is de schrijfstijl. Deze is nogal kinderlijk, soms zelfs tenenkrommend. Spreektaal is omgezet in schrijftaal, wat het lezen meteen een stuk minder prettig maakt. De manier waarop dingen verwoord worden, details die er niet toe doen en de totaal overbodige samenvattingen van eerdere gebeurtenissen maken het verhaal stroperig. De erotische scènes zijn vaak zelfs lachwekkend.

De spanning in het verhaal is ver te zoeken, mede doordat er vaak van de oorspronkelijke verhaallijn wordt afgeweken. Zoals reeds eerder gezegd lopen er meerdere verhaallijnen door het boek, maar deze hebben geen versterkend effect. Integendeel. Een paar andere onverklaarbare dingen die in het boek opduiken hebben betrekking op het feit dat Hugo, als hij onder grote spanning staat, praat in zijn slaap en aldus het hele chantageverhaal (dat hij in eerste instantie niet aan Nena verteld heeft) bij haar toch bekend is. Henk, minister van Economische Zaken, ‘ziet’ lichtflitsen die hem waarschuwen. Al naargelang de kleur van de lichtflits weet hij of het om positieve dingen gaat of dat er gevaar dreigt. Hugo en zijn gezin vertrekken naar een vriend van Nena’s vader. Beiden kennen elkaar al van de middelbare school, maar Nena heeft deze vriend van haar vader nog niet eerder ontmoet, kent hem niet eens. Dit alles maakt het verhaal ongeloofwaardig. Dit wordt nog eens versterkt door het gegeven dat Hugo (als minister-president) wordt neergezet als een slap persoon die geen beslissingen kan nemen. Nena overklast hem op alle vlakken. Zij regelt en bedenkt alles en ergert zich vaak aan zijn besluiteloosheid.

De onderwerpen die Rood aanhaalt zijn actueel. De financiële crisis, het geld dat aan Griekenland betaald moet worden, het vluchtelingenprobleem en zeker ook de afluisterpraktijken. Maar de vorm waarin en de manier waarop het verhaal geschreven is, haalt deze actualiteit helemaal onderuit. Rood geeft aan dat hij veel plezier beleeft aan het schrijven. Het iets kunnen doen met herinneringen en deze koppelen aan recente gebeurtenissen, waardoor je de meest spannende situaties krijgt. In Wolkenkamer  schijnt deze opzet gelukt te zijn. Maar ondanks dat hij aangeeft dat in deze tweede thriller spanning, humor en emotie zijn samengebracht, valt er over Nena  helaas weinig goeds te zeggen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Diana Wienholds

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur