Mooi en rustig boek om samen de dag mee af te ronden

Diane Kooistra 03 februari 2024

Katja Alves Katja Alves is geboren in Portugal, maar woont nu in Duitsland.
Ze schreef boeken zoals De muffin club serie en Ollie zoekt zijn lasso.
Andrea Stegmaier is een Duitse illustratrice die tekeningen maakte voor verschillende kinderboeken. Ik kon in Nederland alleen dit boek van haar hand vinden.

In 10 kleine uiltjes willen niet naar bed worden kinderen uitgedaagd om 10 kleine uiltjes naar bed te krijgen. Dat wordt wat moeilijker omdat moeder uil per ongeluk een vleermuisje mee naar binnen heeft genomen. Terwijl moeder uil het kleine vleermuisje naar zijn mama brengt mag jij de uiltjes naar bed brengen……

Het boek is mooi vormgegeven in donkerbauw met gouden accenten. Het binnenwerk is donker gekleurd, passend bij de setting van het boek. Uilen wonen namelijk in een boom.
Kinderen mogen eerst de 10 uiljes gaan tellen en daarna volgen er verschillende opdrachtjes zoals huppelen, zacht praten en tellen.
De tekeningen zijn rustig van aard en elk uiltje heeft op het einde ook een naam dus dat geeft de mogelijkheid om deze voor een volgende keer te onthouden.
Het zou een start van een mooie serie rondom deze uiltjes kunnen zijn. Ze hebben namelijk alle 10 een eigen karakter en naam.
De teksten zijn op rijm. In kleine gedichtjes met de kracht van herhaling zal het kind al snel woorden herkennen. Gevaar is dat je niets over kunt slaan (zoals ik vroeger wel eens probeerde) want na een paar keer voorlezen zal het kind de tekst herkennen. Wat extra leuk is dat op een gegeven moment het boek gedraaid moet worden. Dat maakt het afwisselend.

10 Kleine uiltjes willen niet naar bed is een heerlijk rustig voorleesboek voor het slapen gaan.
Deze recensie staat ook op Diane's Boekenhoekje

Meer recensies van Diane Kooistra