Een feelgood en historische roman ineen.

Diane Kooistra 19 augustus 2024
Hedwig Meesters heeft al een aantal boeken en verhalen op haar naam staan. Dagboek uit Bombay is haar debuut bij uitgeverij Droomvallei.

“Ik moest om mij heen kijken en volwassen worden zei hij”

Als Isabel het dagboek van haar grootmoeder vindt besluit ze naar India te vertrekken om meer te weten te komen over haar grootouders. Haar vader kan ze niets meer vragen maar haar oom die ook op reis is naar zijn geboorteland gelukkig wel.
Ondertussen leest de lezer mee met Isabel in het dagboek van haar oma. Over India in de jaren dertig en veertig, de effecten van het Indiase kastenstelsel op het sociale leven van toen, randen en standen
Een oud krantenartikel weet hierbij de nieuwsgierigheid wel aan te wakkeren en beide verhalen komen op het einde mooi bij elkaar.

Meesters heeft een historische en een feelgood roman in een geschreven en zo is dit boek prettig om te lezen voor een breed publiek.
De historische elementen en belevenissen van Felicity, de oma van Isabel hebben hierin de voorkeur. De sfeer is goed weergegeven, leuke details die gaan over gebruiken en omgangsvormen worden vermengd met gevoelens en romantiek die er eigenlijk niet mag zijn.
Na het lezen van de bronvermeldingen van Meesters ziet de lezer dat hier een gedegen research aan vooraf is gegaan.
De schrijfstijl is vlot, en er is duidelijk een verschil in het verhaal van toen en nu ook qua emoties bij de hoofdpersonen zelf. Het laat zien dat er overeenkomsten zijn tussen Isabel en haar oma zitten maar ook wel degelijk verschillen als gevolg van de tijd.
Het verhaal bevat ook een boeiende omschrijving van het Bombay van nu. En het feit dat Isabel een onervaren en wat naïeve globetrotter is maakt het lezen extra leuk. Haar reacties zijn puur en geven het gevoel dat er een feelgood gelezen wordt. Het lijkt wel dat sommige zaken wat te toevallig zijn maar dat maakt het verloop van het verhaal wel een stuk sneller.
Dagboek uit Bombay is een ontroerende roman, een historische roman en een feelgood ineen.

Meer recensies van Diane Kooistra