Dit boek is naast een kleurrijk wandelverhaal ook een praktische gids voor mensen die deze wandeling ook willen maken

Diane Kooistra 23 juli 2024
Tim Voors is bekend van meerdere wandelboeken waarin hij zijn meerdaagse wandelingen beschrijft. Ik las vorig jaar Noorderlichtlopers en schreef: Naast de beschrijvingen van de wandelingen memoreert Tim Voors veel over eerdere tochten en ervaringen maar in dit boek deelt hij vaker ervaringen en gedachten over zijn gezin.”
Zijn andere boeken heb ik ook gelezen, dit zijn Alleen en Niet alleen.
Als hij niet wandelt werkt hij als creatief directeur in de reclame en als spreker op conferenties.

Tim begint het boek met een bezoek aan zijn dochter Antonia (Toni) die tijdelijk in Portugal verblijft. Ze hebben een paar gezellige dagen en als Toni voorstelt om samen te gaan lopen. Ze lopen een paar dagen samen De Fishermen’s trail en dat is een unieke ervaring voor beiden wat Voors met veel liefde beschrijft in het boek. Als ze in Odeceixe komen heeft Toni andere plannen en loopt Tim alleen verder.

Het boek is naast een heerlijk wandelverhaal ook een praktische gids voor iedereen die enthousiast is geworden door de verhalen van Voors. Om te beginnen met de bijzondere cover van twee wandelende mensen en daarna enkele handige kaartjes waardoor het volgen van de wandeling heel gemakkelijk is. Een kleurrijke en vrolijke start.
Naast de verhalen en schitterende foto’s maakt Tim kleine schilderijtjes, enkelen belanden in het boek en de meesten geeft hij weg aan mensen die hij onderweg tegenkomt. Enkelen gaan mee naar huis voor het boek. Hij raakt door zijn open houding naar mensen toe ook met andere wandelaars en lokale bewoners in gesprek. Deze gesprekken zorgen ervoor dat de wandeltocht meerdere invullingen krijgt.
De nostalgische gevoelens van een vader die merkt dat ook zijn jongste dochter klaar is om uit te vliegen zorgen voor een gevoel van herkenbaarheid bij veel lezers. Voors weet zijn eigen gevoelens zo aan het papier toe te vertrouwen dat de lezer het boek nog meer gaat waarderen.
De prettige schrijfstijl en de motiverende toon zal veel lezers inspireren om zelf naar Portugal te gaan en deze korte tocht helemaal of in gedeeltes te bewandelen. De lezer die net als ik weten dat het niet mogelijk ik door bv beperkte mobiliteit zal vooral genieten en meeleven met deze verhalen en dan het gevoel hebben op reis te zijn geweest met een boek.

“Hoe minder kleuren je toevoegt, hoe krachtiger het beeld vaak wordt.

Tim Voors weet wederom zijn wandeling met stappen die erbij horen aan het papier toe te vertrouwen op een manier dat de lezer het gevoel heeft dat hij of zij mee was op reis.

Wanneer ga je weer??

Meer recensies van Diane Kooistra