De jutter is een nog kleurrijker deel van deze bijzondere serie van Frits Bosch

Diane Kooistra 10 oktober 2024
Frits Bosch schreef eerder een autobiografische roman ‘Help! De psycholoog verzuipt. Tijdens een vakantie in het Zwitserse plaatsje Stein werd hij geïnspireerd om het verhaal van zijn oudvader Adam Bosch op te schrijven in het boek De tromslager. De jutter is een los te lezen boek over de zoon van Adam Bosch, Pauw Bosch.

Let op: als je De Tromslager niet gelezen hebt kan het zijn dat deze recensie spoilers bevat.

Adam Bosch en zijn vrouw Grietje krijgen vijf kinderen. En over deze generatie is beduidend meer te vinden dan over Adam en Grietje. Het verhaal gaat verder over Dirk, de zwager van Adam die van 1819 tot 1823 naar Oost- Indië vertrekt.
Pauw Bosch deelt deze ambitie niet, hij is liever strandjutter waardoor hij aan planken hout komt om huizen te bouwen.
De gezinnen maken veel mee in de jaren die beschreven worden. Verlies van geliefden en kinderen maken de vrouwen verdrietig en een huwelijk of geboorte geeft weer vreugde. De veerkracht van deze mensen is de rode draad van dit verhaal.
Het is een tijd van veel veranderingen die elkaar snel opvolgen en dat zorgt ervoor dat ook hun leven niet stil blijft staan.
Als de zoon van Pauw Bosch hoort over verre landen en mooie zeereizen wil hij dat ook en hij vertrekt naar Suriname. Hierdoor wordt de wereld kleiner en verplaatst het verhaal zich ook naar dit gebied met al haar eigen uitdagingen. De tegenstellingen van wat er daar en in Nederland gebeurt met nieuws dat langzaam bij de mensen komt maakt dit een heel boeiend verhaal.

Over De Tromslager schreef ik:” Bosch brengt het verhaal van zijn oudvader echt over.”
En dat is in dit boek ook zo, Bosch heeft zich met, zoals hij schrijft, meer documenten ter beschikking, echt verdiept in het persoonlijke verhaal van zijn voorvaderen. Niet alleen de opsomming van feiten en gebeurtenissen maar met name het verhaal eromheen, van de personen zelf, maakt dat het echt een fijn boek is om te lezen.
De stukken en foto’s die het verhaal illustreren maken het des te leuker om te lezen. Mooie details worden hier ook gedeeld, zoals een certificaat van onvermogen als men wil trouwen maar de leges niet kan betalen. Trouwen was toen al een hele papierwinkel.
De jutter is een nog kleurrijker deel van deze bijzondere serie van Frits Bosch
Bosch heeft voor dit deel ook veel uren in archieven doorgebracht om alles uit te zoeken. Bijzonder zijn de mooie foto’s en het nawoord van de auteur zelf. Ze maken het verhaal compleet.
Voor liefhebbers van onze Vaderlandse Geschiedenis met een persoonlijke noot zijn deze twee boeken echt een aanrader.

Meer recensies van Diane Kooistra