Boeiende vertelling van een verschrikkelijk verhaal

Diane Kooistra 10 juni 2024

Andy Marino is een Amerikaanse auteur van Jeugdboeken. Hij schreef oa Escape from Berlin, Escape from Stalingrad en de Engelse titel van dit boek is Escape from Tsjernobyl.
Dit boek is het eerste boek dat in het Nederlands vertaald is.

Eerst een kleine schets van de situatie waarin een aantal jongere mensen in de stad Pripjat wonen. Het is april 1986, in de Sovjet-Unie is de Partij en de KGB de baas. Mensen moeten zich aan strenge regels houden en de lezer weet al snel niet waar de grootste dreiging vandaan komt, van De Partij of van “De plant” zo noemen een aantal personages de kerncentrale.
Het gaat mis, zelfs zo mis dat nu in 2024, bijna 40 jaar na deze ramp deze stad nog steeds niet bewoonbaar is. Marino vertelt heel treffend het verhaal van Joeri, die tijdens de explosies aanwezig is in de kerncentrale en het verhaal van Alina, Lev en Sofia die alles vanuit Pripjat beleven.

De cover is doodeng, maar ook realiteit. Het geeft het verhaal en haar sfeer goed weer. Het zegt ook iets over kijken door de ogen van diegenen die erbij waren. Dat werd goed mogelijk gemaakt door dit boek.

Dit is een heel spannend verhaal en de sfeer van de dreiging die van meerdere kanten komt, voor, tijdens en na de ramp is heel goed weergegeven. Hij laat zien dat de jeugd anders reageert dan de volwassenen en geeft alle mensen de ruimte om hun ervaring te delen.

Hij schrijft in derde persoon waardoor er ruimte is om het verhaal door meerdere personen verteld kan worden. De spanning wordt snel opgebouwd en goed vastgehouden. De schrijfstijl van Marino laat dus meerdere kanten van het verhaal zien en neemt de lezer echt mee naar een andere cultuur waar veel vooroordelen over zijn. Een cultuur zo anders dan de Westerse en daardoor soms zo moeilijk te begrijpen.
Een bredere blik op een ander cultuur en de verschillende versies van een verhaal dat de hele wereld lang bezig hield maakt dat dit boek echt een aanrader is voor de jongere lezer maar ook voor de mensen die toen het nieuws over de ramp volgden.
In het epiloog en tijdens het nawoord maakt de auteur duidelijk waarom hij hierover geschreven heeft en daarmee heeft hij mij echt geraakt voor zover het verhaal dat al niet gedaan had. Marino heeft veel onderzoek gedaan voor en tijdens het schrijven en zo leest het verhaal ook.
Marino heeft deze geschiedenis meerdere gezichten gegeven en ik ben benieuwd naar zijn andere boeken.

Meer recensies van Diane Kooistra