Een boek voor liefhebbers van oude verhalen in een nieuw jasje.

Diane Kooistra 10 september 2024
Frits Bosch schreef eerder een autobiografische roman ‘Help! De psycholoog verzuipt. Tijdens een vakantie in het Zwitserse plaatsje Stein werd hij geïnspireerd om het verhaal van zijn oudvader Adam Bosch op te schrijven in het boek De tromslager. Ondertussen is het boek De jutter, een roman over de zoon van Adam Bosch verschenen.

Adam wordt geboren in het Zwitserse Stein en vertrekt als jongeman naar De Nederlanden om in het Staatse leger als tromslager aan de slag te gaan. Een belangrijke en gevaarlijke taak waarbij hij boodschappen door moet geven aan de manschappen.
Het verhaal vertelt hoe hij te voet van Zwitserland naar Nederland vertrekt en daar een nieuw bestaan op probeert te bouwen, vaak ondersteund door mensen met een goed hard die deze hardwerkende jongen willen helpen. Zij worden vrienden voor het leven.
Tijdens de oorlogen die volgen maakt hij verschrikkelijke momenten mee die hij nooit meer zal vergeten. Dat zorgt ervoor dat hij het op een gegeven moment niet meer aankan en deserteert. Daarvoor kan hij de doodstraf krijgen. Dat maakt van dit verhaal een spannend verhaal want ontdekking is altijd mogelijk. Hij maakt daardoor moeilijke keuzes die bepalend zijn voor zijn leven.
Bosch heeft niet al teveel informatie gevonden over Adam zelf maar maakt tijdens het schrijven van oude brieven, documenten en dagboeken die in oud Hollands schrift goed weergeven hoe de strijd eruit zag. Hij heeft deze informatie op een creatieve manier zelf bewerkt tot dit boek.

“Zoo zal het laate nageslacht, uwe naamen vermeldende, met ons uitroepen: Leeve de gedachtenis der Helden van Castricum en van Bergen”

Mede door deze stukken wordt het echt een afwisselende en leerzame roman om te lezen. Maar dat niet alleen, Bosch brengt het verhaal van zijn oudvader echt over.
De strijd om zijn eigen droom waar te maken en niet zijn ouders te volgen, de periode in het legen en het stichten van een eigen gezin. Alsof de lezer erbij aanwezig is. Het verdriet om het verlies van een kind of een vriend lijkt werkelijk beleefd te worden. Vooral als Adam last krijgt van een oorlogstrauma, toen nog minder erkend dan nu en de beïnvloeding daarvan op zijn emoties en zijn beslissingen zijn levensecht weergegeven. Je proeft hierin op een positieve manier de invloed van het vak van de auteur.
Wat gemist werd was een mooie oude kaart van de routes die Adam Bosch heeft afgelegd.

Door het lezen van De tromslager komt de geschiedenis die ons land zo veranderd heeft tot leven. Gebeurtenissen die in de geschiedenislessen werden verteld kwamen vandaag tot leven door de persoon Adam Bosch.
Een boek voor liefhebbers van oude verhalen in een nieuw jasje.

Meer recensies van Diane Kooistra