De valhallamoorden is een thriller waarin personages en gebeurtenissen in detail bij de lezer binnenkomen.

Diane Kooistra 25 juli 2024
De valhalla moorden van Alexander Olbrechts
Blogtour Godijn publishing

Alexander Olbrechts is een Vlaamse auteur oa van de serie de Mythosmoorden en verder staan er op zijn website verschillende korte verhalen.

De Valhallamoorden is het tweede deel in de Mythosmoorden serie. Het eerste deel heet De Heraklesmoorden en er is een stand alone verschenen met de naam Bellis en het beest. Ik heb voor de blogtour de andere delen (nog) niet gelezen.

Het begin is ontzettend luguber en dicht op de huid van de lezer geschreven, de moordenaar, natuurlijk nog onbekend doet verschrikkelijke dingen en deelt zijn gedachten met de lezer. Een van zijn slachtoffers deelt haar verhaal en dan komt het verhaal nog dichterbij.
Dan is er het rechercheteam, persoonlijke verhalen worden gedeeld en ze richten zich met alle aandacht op de moorden waardoor de thuissituatie in het gedrang komt.

“Waarom zou ik u Wodan moeten noemen?”

In de Mythosmoorden staat steeds een Mythe centraal die verband houdt met de moorden en de moordenaar.
Walhalla betekent letterlijk Zaal voor de Gevallenen. In de Noordse mythologie was het Walhalla een speciale hemel, voorbehouden aan de gesneuvelden in de strijd.
De combinatie met mythologie is een mooie combinatie voor een thriller.
De cover is mooi, eenvoudig en spannend en boven elk hoofdstuk is op een gegeven moment af te leiden over wie het gaat.
De daden van de moordenaar zijn zo gedetailleerd beschreven dat het eigenlijk te gruwelijk is om te lezen. De vraag is of dit nodig is voor de verhaallijn. Het gaat wel erg ver voor de lezer en dat leest echt niet prettig. De aandacht werd daarna gelukkig gevestigd op het onderzoek. De interacties tussen de rechercheurs en de journalist zijn daar tegenover heel menselijk. Olbrechts maakte van de personages boeiende karakters die goed in de serie passen. Hun schok na de vondst van de lichamen is goed beschreven en na het lezen van de acties van de dader ook goed te begrijpen. De invloed van hun privé leven op het werk is logisch en past helemaal in het verhaal. De gekte van de dader is kippenvel waardig. Hij daagt de anderen in het verhaal enorm uit en weet niet van stoppen. Sommige onderdelen komen wat onlogisch en vergezocht over op de lezer
De oplossing blijft raadselachtig gedurende bijna het hele boek. De verschillende vormen van spanning en beschrijvingen van de situaties vanuit verschillende personen maakt het boek moeilijk weg te leggen.

Meer recensies van Diane Kooistra