Meeslepend en spannend, mede dankzij verschillende verhaallijnen en leuke cliffhangers!

Diane Kooistra 14 september 2024
Erica James heeft al veel bestsellers op haar naam staan, zoals Het grote huis, Zussen voor altijd en Een onverwachte wending. Ze woont afwisselend in Engeland en Italië.

Engeland is in 1981 in de ban van het aanstaande huwelijk van Charles en Diana als op dat moment de voorgenomen bruiloft van Libby en Marcus niet doorgaat. Na de verbijsterende reactie van haar moeder vertrekt Libby naar Larkspur House, het familiehuis waar Elfride woont met haar oudtante Bessy.
Zij ontvangen haar met open armen. Libby probeert de draad weer op te pakken en vindt op zolder spullen van vroeger die verborgen waren. Dit en de gebeurtenissen die rondom het afgelaste huwelijk van Libby maakt dat de tantes ook herinnerd worden aan hun jongere jaren, jaren waarin de tijd heel anders was en dat brengt gevaren met zich mee…..

“Ze wist nog hoe oud en wijs ze zichzelf had gevonden, iemand die haar leven helemaal onder controle had. Wat had ze het mis gehad!”

Het was al heel wat jaren geleden dat ik een roman van Erica James gelezen had en vol enthousiasme begon ik aan dit verhaal om het vervolgens niet meer los te laten tot de laatste punt gelezen was.
Het begint een beetje als een feelgood zoals er momenteel best veel verschijnen maar als de extra lagen, en daarmee worden de verhalen van beide “tantes” bedoeld, worden toegevoegd wordt het feelgood gevoel losgelaten en is het meer en meer in meeslepende roman. Voor de liefhebber van Engelse streekromans.
James neemt de lezer mee in verschillende tijden en verschillende verhalen waarbij ze ingrijpende gebeurtenissen uit de geschiedenis aanstipt. Het huwelijk van Charles en Diana maar ook de vlucht van de aristocratie van Rusland en de gevolgen voor de adel na de eerste wereldoorlog. Vaak vergeten gebeurtenissen die hier een mooi plekje krijgen.
Meeslepend. Dat is het zeker en spannend ook. James weet dat heel goed voor elkaar te krijgen door de hoofdstukken te laten eindigen met cliffhangers waardoor je eigenlijk het verhaal van de volgende over wilt slaan. Maar ook weer niet want dat eindigde ook met een cliffhanger. Zo houdt de auteur de spanningsboog heel mooi vast.
James neemt ook de tijd om de lezer mee te nemen in het avontuur en laat gevoelens van vreugde en verdriet naast elkaar staan in dit boek. Hoe ga je met tegenslagen om en kies je voor jezelf of voor wat mensen van jou verwachten.
Marcus is wel een beetje als karikatuur weergegeven.
De schrijfstijl lijkt op Sophia Kinsella, Lucinda Riley en Robin Carr ineen. En dat met nostalgisch verlangen naar hoe het was en een vleug Downton Abbey….Ik heb mijn voorliefde voor de romans van Erica James weer gevonden en wil ze zeker vaker gaan lezen!

Meer recensies van Diane Kooistra