Digibrein zorgt voor bewustwording met betrekking tot het gebruik van schermen en zal door de vorm ook echt jongeren aan kunnen spreken.

Diane Kooistra 26 september 2024
Anders Hansen is een Zweedse psychiater, schrijver en spreker
Mats Wänblad is een Zweedse kinderboeken auteur

In dit boek wordt de lezer bewust gemaakt voor de gevaren en effecten van al die schermen waar we dagelijks mee bezig zijn. Wat doet dat met ons brein en hebben we nu een DIGIBREIN? Door de vele grappige anekdotes, kleuren en plaatjes is het een heel prettig boek om te lezen. Het zal voor niemand vreemd zijn wat hier verteld wordt. We weten het allemaal maar kunnen we deze situatie ook doorbreken?
Maak kennis met Fladderige Freek of Hannah heeft geen tijd. Personages die we allemaal in onszelf of in onze omgeving terugzien. Per personage wordt aangegeven wie het is, wat het probleem is en hoe diegene geholpen kan worden.
Digibrein spreekt de lezer direct aan. Dat is erg prettig want het zorgt ervoor dat de situaties herkenbaar zijn, ook wordt de nodige dosis humor niet vergeten waardoor de lezer niet het gevoel heeft dat er met een vinger naar hem of haar gewezen wordt.

Door het beschrijven van verschillende personages, wat schermen doen met hun brein en wat ze nodig hebben verwoordt de auteur precies wat het probleem is waar veel mensen mee worstelen.
Het effect van steeds achter een scherm zitten, op de telefoon scrollen door alle social media berichten en het bang zijn om iets te missen is echt iets van deze tijd,
Veel lezers zullen zichzelf of iemand uit de omgeving in de voorbeelden herkennen en dat maakt dat het boek mensen echt aanspreekt. De vraag is of mensen er zelf wat aan zullen doen of dat ze hier toch iets meer hulp bij nodig hebben. Het zorgt (bij mij) wel voor een stuk bewustwording. En dat is al een eerste stap.
Daarnaast geven de auteurs werkbare tips en tricks die de volgende stappen wat gemakkelijker zullen maken.
De vormgeving is heel goed en past ook in deze tijd. Geen lange teksten want dat leest niemand meer (oeps) en gebruik van verschillende lettertypen en grappige afbeeldingen maken het boek echt af!

Meer recensies van Diane Kooistra